Podstawowe informacje o klockach

Jak pewnie wiecie jest co najmniej kilkadziesiąt różnych modeli klocków hamulcowych. Każdy z wiodących producentów hamulców ma w swojej ofercie wiele modeli hamulców i przynajmniej kilka różnych, klocków do nich. Każdy taki model ma swój indywidualny kształt.

Najłatwiej dobrac odpowiedni typ klocków sprawdzając nazwę naszego hamulca. Mozna to zrobic zczytując nazwę z hamulca, bądż sprawdzając ta informację w specyfikacji roweru.

Oprócz modelu, nazwyjmy go umownie kształtem klocka, ważna jest również mieszanka cierna.

Możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów klocków, wymienimy je tutaj od najbardziej miekkich, do najtwardszych:

Klocki żywiczne, znane równiez jako klocki organiczne

Klocki półmataliczne, znane również jako półmetale

Klocki ceramiczne

Klocki metaliczne, znane równiez jako "spieki" lub klocki spiekane

Jak korzystamy z roweru?

W zależności od tego czy roweru używamy na krótkie dojazdy do pracy czy na hardcorowe wypady w górach, będziemy potrzebowac innych klocków.

Generalna zasada jest taka, że im krótsze odcinki pokonujemy oraz im mniejsza jest częstotliwośc hamowania tym miekksze klocki wybieramy. Jeśli natomiast wybieramy sie na kilkugodzinna wyprawę w góry, gdzie zmuszeni bedziemy do regularnego częstego hamowania, wybieramy klocki twardsze.

Dzieje sie tak dlatego, że klocki miękkie zapewniają dużą siłę hamowania już od razu i nie wymagaja dogrzania. Swietnie bedą więc hamowac już na pierwszych światłach, ale nie bedą tak skuteczne kiedy bedziemy je długo i intensywnie eksploatować.

Z kolei na drugim końcu spektrum będziemy mieli klocki najtwardsze, które co prawda potrzebują rozgrzania do prawidłowej pracy, ale będą nam służyć pomimo dużego obciażenia hamulców, ich nawet ekstremalnego rozgrzania i nigdy nas nie zawiodą. 

Podstawowe rodzaje okładzin i różnice między nimi

Klocki hamulcowe żywiczne / organiczne

Wybierane sa przede wszystkim przez osoby jeżdżące po mieście, pokonujące krótkie trasy oraz na krótkie zawody.

Klocki hamulcowe półmetaliczne

Najpopularniejszy typ klocków, łączący zalety wszystkich typów klocków.

Klocki hamulcowe ceramiczne

Klocki te sa praktycznie tak twarde jak klocki metaliczne, ale sa mniej hałaśliwe od swoich metalicznych odpowiedników

Klocki hamulcowe spiekane

Najczęściej wybierane przez zawodników i osoby intensywnie używające rowerów w górach. Znakomicie zachowują sie tez w błocie ze względu na wyjątkowo dużą żywotnośc.

Klocki z radiatorami

Każdy typ klocków może również występowac z wersji z tzw radiatorem, czyli blaszka przyspieszającą oddawanie ciepła przez klocek, tym samym poprawiąjąc jego pracę.

Zużycie klocków i tarcz