Jak prawidłowo dobrać opony rowerowe?

Opony rowerowe należą od jednego z kluczowych elementów roweru. To one zapewniają nam kontakt z podłożem. Od ich jakości i stanu zależy nasze bezpieczeństwo, komfort, przyjemność z jazdy a także jaki będziemy mieć poziom kontroli nad rowerem, czy będzie wystarczająco szybki i jak będzie się trzymał na zakrętach. Więc jakie opony wybrać? Nie istnieją uniwersalne opony rowerowe. Takie, które będą dobrze sprawdzały się w terenie nie będą wygodne podczas jazdy po asfalcie i na odwrót. Wyboru opon rowerowych należy dokonywać opierając się na kilku kluczowych elementach.

Rozmiary opon rowerowych

Pierwszą i najważniejszą rzeczą przy zakupie nowych opon, jest ich rozmiar. Muszą być dopasowane do obręczy roweru pod względem średnicy wewnętrznej i szerokości. Muszą być także dopasowane do ramy i widelca w rowerze, tak aby się tam zmieściły. W Polsce przyjęło się stosowanie rozmiarów podawanych w calach.

Do niedawna najpopularniejsze były rowery górskie na kołach 26". Dlatego właśnie w kategorii opony rowerowe 26" znajdziemy największy wybór opon rowerowych.

Podobnie jest z oponami rowerowymi 28", które stosowane są w rowerach trekingowych, crossowych oraz coraz popularniejszych rowerach typu Fitness czy Gravel/Przełaj.

Coraz modniejsze są rowery na kołach 29", więc dostępność opon 29" z roku na rok rośnie.

Oprócz w/w najbardziej popularnych wymiarów opon, nie należy zapominać o oponach rowerowych 27.5", oraz stosowanych w rowerach dziecięcych rowerach opony o rozmiarach 12", 16", 20", 24".

Typy opon rowerowych

Jeżeli wiadomo jaki rozmiar opony rowerowej wybrać, warto zdecydować się na rodzaj bieżnika. Mało kto orientuje się jak ogromny wpływ na styl i komfort jazdy ma odpowiedni dobór bieżnika opony rowerowej. Wielu niedoświadczonych rowerzystów kupuje rower górski z mocno terenowymi oponami, po czym jeździ na nim tylko w mieście nie mając zupełnie pojęcia, jak dużo siły traci podczas jazdy na opory toczenia. Wystarczyłoby żeby zmienił oponę na inną, z gładkim bieżnikiem, a jakość jazdy poprawiłaby się diametralne.

Opony możemy podzielić na 3 podstawowe typy.

Opony typu slick Tego typu opony rowerowe są gładkie, prawie nie mają bieżnika. Są również wąskie, a ich szerokość zazwyczaj nie jest większa niż 1,75 cala. Są przeznaczone głównie do jazdy po suchej nawierzchni, bez większych nierówności. Jako, że nie są zbyt szerokie opony rowerowe slick zapewniają mały opór, co wpływa na znaczne zwiększenie prędkości. Są idealne do jazdy po mieście. Stosuje się je głównie w rowerach szosowych. Opony charakteryzują się minimalnymi oporami toczenia.

Opony z pełnym bieżnikiem Takie opony rowerowe zapewniają dużą kontrolę w terenie. W ich przypadku bieżnik jest relatywnie agresywny i wżera się z podłoże, dając duże tarcie, co przekłada się w zachowanie idealnej kontroli w zakrętach, podczas podjazdów i hamowania.

Opony typu semislick to opony rowerowe, które łącza w sobie zalety obu wyżej wymienionych rodzajów opon rowerowych. Są praktycznie gładkie na środku, dzięki czemu zapewniają minimalne opory toczenia. Z kolei agresywny bieżnik na bokach opon powoduje, że takie semislicki są zdecydowanie bardziej przewidywalne od swoich gładkich odpowiedników. Są stworzone dal tych, którzy którzy często jeżdżą po lasach i wiejskich drogach, ale z drugiej strony chcą zachować dobrą trakcję i komfort na asfalcie. Tego typu opona rowerowa nie zapewni takiej szybkości jak pełny slick oraz przyczepności jak opona terenowa. Zaleca się je przede wszystkim dla użytkowników rowerów górskich oraz trekkingowych, którzy przez większość czasu jeżdżą po asfalcie, ale chcą tez dobrze się czuć w lekkim terenie.

Konstrukcja opon rowerowych

Większość opon rowerowych, szczególnie w tańszych modelach, to tak zwane opony drutowe. Podstawą ich budowy jest drut umieszczony na tzw. rancie opony. Stabilizuje on ogumienie na obręczy. Wadą stalowego drutu jest ryzyko odkształcenia lub skorodowania w przypadku przebicia lub przetarcia wierzchniej warstwy opony. Opony drutowe są cięższe od opon pozostałych odmian. Różnica w wadze może dochodzić nawet do 150 g.

Droższe, bardziej profesjonalne opony rowerowe to tzw. opony zwijane, zwane często oponami kevlarowymi. W większości przypadków są wykonane z lepszej jakości materiałów. Zamiast grubego i ciężkiego drutu stosuje się kevlarowe włókna, który stabilizują oponę po napompowaniu. Opony te nie maja stałego okrągłego kształtu, są znacznie lżejsze, bardziej miękkie, dzięki czemu dają większy komfort użytkowania. Taką oponę możemy zwinąć i schować do kieszeni plecaka na przykład jako zapas na dłuższy wyjazd.

Czym jest TPI

TPI to z angielskiego skrót od "Threads per inch", czyli ilość wiązek na cal kwadratowy. Im liczba TPI wyższa, tym większa odporność opony na wysokie ciśnienia i przebijanie ostrymi przedmiotami. Wyższe TPI daje lepsze dopasowywanie się opony do podłoża, oferuje gładszą i spokojniejszą jazdę. Taka opona rowerowa o jest bardzo miękka, co pozwala na zachowanie niskich oporów toczenia. Dostosowuje się do drobnych nierówności terenu. Wyższe TPI powoduje, iż opona staje się szybsza.

Na drugim biegunie są amatorskie opony o niskim TPI, które mają rzadszy oplot.

Należy jednak pamiętać, że rzadszy oplot, nie sprawia, że opona jest słabsza, ale mniej komfortowa. Jeśli oplot jest rzadszy, to każda z wiązek jest grubsza. Jeśli oplot jest ciaśniejszy, to nitki ją tworzące siłą rzeczy muszą być cieńsze i słabsze.