Karbon czy aluminium - czy warto zainwestować i kupić rower na ramie karbonowej?

Karbon, a więc włókno węglowe, staje się coraz bardziej popularny w produkcji komponentów rowerowych wielu marek. Z materiału tego próbowano korzystać już w latach 90-tych, ale były to sporadyczne przypadki. Dominowały rowery na ramach aluminiowych i stalowych (w coraz mniejszych ilościach). Producenci głównie skupiali się na wynalezieniu coraz to lepszych stopów aluminium, które zapewnią długą żywotność ramy i ich dużą sztywność

Ramy karbonowe i inne komponenty były koszmarnie drogie i niedopracowane. Wiek XXI przyniósł rewolucję. Opracowano nowe metody łączenia elementów karbonowych, dzięki czemu możliwe jest tworzenie komponentów o dowolnym niemal kształcie. Wynikało to z ulepszenia samego materiału, metod klejenia i późniejszej obróbki. Karbon stał się niemal powszechny. Obecnie stosuje się go do produkcji ram rowerowych, ale także obręczy, kierownic, mostków, sztyc, ramion korb, elementów przerzutek i wielu, wielu innych.

Rower karbonowy – zalety

Rower szosowy karbonowy posiada wiele zalet. Jest przede wszystkim lekki, świetnie tłumi drgania, co podnosi komfort użytkowania. Rama karbonowa jest elastyczna i wbrew powszechnej opinii trwały.

W zależności na jakim osprzęcie złożony jest rower karbonowy, jego waga zawiera się często poniżej 10 kg. Zdarza się, że sama rama osiąga ok. 600-700 g co jest połową wagi ramy aluminiowej. Dla osób o szczupłej budowie ciała, ścigających się na rowerze, każde 100 gram na zmniejszające wagę roweru jest bardzo cenne. Dzięki temu rower karbonowy jest elastyczny, łatwo przyspiesza, nie wymaga tak dużych nakładów siły przy pedałowaniu.

Rower szosowy karbonowy świetnie tłumi drgania. W porównaniu z rowerem aluminiowym, gdzie każdą nierówność na podłożu odczujemy w nadgarstkach i kręgosłupie, tutaj rozchodzi się na materiale, wydając jedynie cichy, głuchy dźwięk.

Rower karbonowy pracuje pod użytkownikiem. Wchodząc w zakręty, a w zasadzie składając się w zakręt rower karbonowy pracuje trochę jak fullsuspension. Gnie się. Ułatwia to pokonywanie wiraży oraz szybkie wychodzenie z nich.

Rower karbonowy – wady

Rurki karbonowe są nadal dość drogie. Zysk 500 gram na masie roweru niekoniecznie będzie odczuwalny przez amatora, który za podobne pieniądze kupi świetnie wyposażony rower na ramie aluminiowej.

Rama aluminiowa jest sztywniejsza od ramy karbonowej, co czasem można traktować jako zaletę. Taki rower jest po prostu lepszy dla cięższych osób. Oznacza to lepsze przełożenie siły i wytrzymałość. Wielu kolarzom zabraknie tłumienia drgań, jakie oferuje rama karbonowa, inni jednak docenią sztywność aluminium.

Niezależnie jaki rower kupujemy: rower szosowy, sztywny rower MTB czy fulla, warto zainwestować w karbon. Większość szosowców nie wyobraża sobie zakupu roweru na ramie aluminiowej. Coraz bardziej są popularne koła karbonowe i inne podzespoły. To samo dzieje się w grupie MTB, gdzie obserwuje się na ścieżkach coraz większą ilość jednośladów z włókna węglowego. Polacy, jak i cały świat zaakceptowali karbon. Wierzą w jego trwałość i korzyści jakie za sobą niesie. Jest to inwestycja która na pewno zwróci się szerokim uśmiechem na twarzy i satysfakcją z dokonanego zakupu. 

Przy wyborze ramy karbonowej należy kierować się doświadczeniem specjalistów i wybierać marki, które sa juz sprawdzone. Jakiś czas temu na rynku pojawiły się ramy karbonowe z Chin, których jakość wielokrtotnie daje wiele do życzenia. Często są tańsze od ich oryginalnych sprawdzonych odpowiedników, ale ustępują im jakością wykonania i bezpieczeństwem. Testy prowadzone przez sprawdzone laboratoria potwierdzają, że ramy karbonowe z Chin nie koniecznie są dobrym wyborem, kiedy chce się mieć sprzęt na wysokim poziomie.