Tarcze w szosówkach

Tarcze w rowerach szosowych pojawiły się już kilka lat temu, ale wśród prawdziwych szosowców, szczególnie tych starszej daty były mocno lekceważone.

Z kolei młodsi użytkownicy, wywodzący się głównie z kolarstwa górskiego szybko podchwycili ten trend i nie wyobrażają sobie jazdy rowerem szosowym z klasycznymi hamulcami szczękowymi. Pamiętajmy, że klasyczne hamulce szosowe mają nie tylko o wiele mniejszą siłę hamowania, ale przede wszystkim znacznie gorszą modulację, która odpowiada za wyczucie siły hamowania.

Tarcze nie tylko na góry 

Wielu użytkowników rowerów szosowych myśli że tarczówki są potrzebne tylko w górach. O ile faktem jest że są one w górach wyjątkowo skuteczne i daja wielką przewage nad użytkownikami hamulców szczękowych, o tyle na płaskich trasach również mają one sens. Jest tak dlatego że przewaga hamulców tarczowych uzydatnia się zawsze tam gdzie hamujemy, czyli również podczas kryteriów, czy innych okazji do szybkiego dochamowania.

Jeśli trasa która sie poruszamy ma wiele ciasnych zakrętów gdzie musimy znacznie zredukowac prędkość, nawet na płaskich trasach, w piękną pogodę, będziemy mieli znaczna przewage nad resztą grupy, bo będziemy mogli znacznie później zacząć hamować.

Rowery na tarczówkach są sztywniejsze i szybsze

Wydaje się, że hamulce nie powinny mieć wpływu na sztywność, czy prowadzenie rowery, ale mają i to zdecydowany in plus. Dzieje sie tak dlatego, że producenci rowerów w większości wypadków stosują tak zwane sztywne osie w rowerach wyposażonych w hamulce tarczowe. Rowery na takich przelotowych osiach, zwanych również thru axle, są znacznie sztywniejsze, na łaczeniu koła z ramą. Efektem jest rower który wyraźnie lepiej sie prowadzi, do tego jest bardziej responsywny, bo mniej energii trasone jest na wyginanie koła na boki. Efektem jest rower szybszy, który prowadzi sie jak żyletka i daje maksimum osiągów, nie zmniejszając jednocześnie wygody samej ramy wynikającej z jej wertykalnego "poddawania się".

Drogie karbonowe koła a tarczówki

Tarcze dają również olbrzymią przewage przy kołach na obręczach karbonowych, które z zasady hamuja fatalnie przy klasychnych hamulcach. Dodatkowo obręcze karbonowe bardzo szybko się zużywają z skutek tarcia o zabrudzone klocki hamulcowe. Przy hamulcach tarczowych obręcze sa w zasadzie niezniszczalne, także możemy spokojnie kupić znacznie lepsze koła i cieszyć się nimi długimi latami.