- 17 mar 2019
Komfort jazdy zależy od wielu elementów, jednym z najważniejszych jest wygodne siodełko rowerowe.
Jak dobrać siodełko rowerowe?
Siodełko to niezmiernie istotny element każdego roweru. W dużej mierze od niego zależy komfort użytkowania naszego roweru. Sytuacja dobrze znana, wyruszamy w podróż, podekscytowani i pełni nadziei, że przeżyjemy super przygodę. Pierwsze kilometry - bardzo dobrze, po 15km zaczyna się dziać coś niedobrego ale wciąż jest ok. 30 kilometr naszej trasy, już nie możemy skupic się na pięknych widokach, atrakacjach jakie oferuje nam trasa, jedyne o czym myślimy to obolały tyłek. Powrót do domu, zazwyczaj na stojąco mimo braku sił, przysiadamy okazjonalnie czując znaczny ból. Tak w dużym skrócie opisać można odczucia jakie jest w stanie nam zaoferować źle dobrane siodełko. W tym artykule dowiesz się więc jak dobrać siodełko odpowiednie dla twojego roweru i twojego stylu jazdy.
WAŻNE! Miękkie, grube siodła wbrew powszechnej opinii nie zawsze są właściwe do długich wycieczek.
Właściwe siodełko rowerowe - gwarancja komfortu
Twarde, sportowe siodełka rowerowe kiepsko sprawdzają się przy rowerach, gdzie nasza pozycja nie jest mocno pochylona ("sportowa") i na których czujemy, że ciężar ciała bardziej spoczywa na pośladkach niż rękach. np w rowerach miejskich i rowerach mtb o nie zawodniczym przeznaczeniu. Twarde, sportowe siodełka bez jakiejkolwiek wyściółki to dobry wybór dla zawodników i zaawansowanych amatorów do krótkich wyścigów XC, choć istnieje niewielka grupa ludzi, którzy takie siodła kochają i będą mówić, że takie najlepsze. Siodełka tego typu są lekkie i to ich główna, czasem jedyna zaleta.
Siodło do roweru miejskiego powinno być szersze i bardziej miękkie. Im rzadziej jeździmy tym bardziej skłaniamy się do wyboru siodła szerokiego i o dużej ilości wyściółki - nie przesadzajmy jednak z "kanapowcami". W mojej opinii należy zaczynać od siodełek z wyściełaniem, ale wyglądających na sportowe. Zazwyczaj mają zbilansowaną masę, odpowiednią szerokość, a pianka dodaje komfortu. Zwróćcie uwagę na siodła szosowców używane na wyścigach etapowych, to wcale nie są najlżejsze modele bez wyściółki i właśnie wyglądają sportowo:). Zanim zaczniesz kombinować ze zmianą siodła spróbuj zmienić jego pozycję, najpierw: przód tył, być może taka zmiana rozłoży inaczej masę ciała, poprawi pozycje i wszytko będzie ok. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczymy na nowe spodenki z super wkładką. Jeśli to nie pomoże sprawdź czy siodło "trzyma poziom" zrób to zwyczajnie, poziomicą - "idealny poziom" potraktuj jako pozycję wyjściową ustawień, bo istnieje grupa ludzi, którzy jeżdżą z dziobem siodła skierowanym lekko, a czasem i mocno w dół. Nie znam nikogo, kto twierdzi, że jazda z dziobem w górę (tzw "siodło piejące") to sposób na wygodę.
Postępująca specjalizacja w otaczającym nas świecie nie ominęła producentów siodeł. Jednak owa specjalizacja nie dotyczy tylko siodeł sportowych i siodeł dla mężczyzn, teraz tematami dla marketingowców i rozwoju są siodełka rowerowe damskie i co ciekawe siodełka rowerowe dla dzieci. Niby to już było, ale uwierzcie, temat mocno trzyma się na tapecie i podchodzi się do niego w sposób poważny. Siodełko rowerowe dziecięce i siodełko damskie powinny mieć rzeczywiście inną budowę podyktowaną proporcjami anatomicznymi,a przypadku kobiet, znacznymi różnicami w budowie miednicy.
Odpowiednia wysokość siodełka zadba o nasze plecy
Trudno omówić wszystkie marki produkujące siodła, można jednak skupić się na kilku producentach, dobierajac każdego wg innych kryteriów np: doświadczenie i rozpoznawalność, zauważalny ciąg w stronę innowacji i idące za tym nakłady finansowe, oraz .... patriotyzm :).
I tak, jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w tym obszarze jest włoski Fizik, firma z tradycjami rzadko zawodzi, a z modelem antares r7 jest szansa na odnalezienie środka. Giant, który od niedawna rzucił wyzwanie włochom, ma spore możliwosci finansowe, dlatego na badania i rozwój nie szczędzi. I dla porządku, z zupełnie innych przesłanek (właśnie tych patriotycznych) nasz rodzimy Kross - tu znowu grupa młodych ludzi zwyczajnie wie o co chodzi a do tego dba o kieszeń rodaka.
Poniżej znajdą Państwo omówienie cech charaktrystycznych dla poszczególnych kategorii siodełek rowerowych.
Siodełko sportowe
Nazwa może wydać się górnolotna i niektórzy od razu odrzucą taki typ. Ale to właśnie siodłom tego typu poświęcono najwiecej uwagi i empirycznych badań dowodząc, że właściwy przepływ krwi i subiektywne poczucie wygody zwłaszcza przy długich dystansach były na właściwym i oczekiwanym poziomie. Siodła takie są zazwyczaj bardziej filigranowe i płaskie, mają mniej wyściółki, są tez lżejsze. Największym doświadczeniem może pochwalić się fizik, wybrałem dwa modele z środkowej półki (co wcale nie oznacza, że tanie) to siodła lekkie, a jednocześnie mocno klasyczne. Oba siodła mogą pokazazać jak mało zauważalne gołym okiem cechy, mogą wystepować w sąsiadujących modelach i jednocześnie dawać inny odbiór dla użytkownika. Fizik antares r7 i Fizik antares r5. Oba siodła posiadają te same rozmiary, czyli 275 długości i 142 szerokości, to najczęstszy wybór producentów siodeł sportowych. Różnią się jednak materiałem skorupy, a w wybranych wersjach również materiałem prętów mocujących. I tak jak pręty dają mało odczuwalne wrażenia i są raczej elementem zbijającym wagę, tak materiał skorupy i jego elastyczność może robić drastyczną różnice w trakcie długich wycieczek.
Sportowe siodełko rowerowe powinno zapewnić nam przede wszystkim subiektywne odczucie komfortu
Siodełko do rowerów miejskich, komfortowych i rowerów, na których mamy mniej pochylona sylwetkę.
Tak jak wspomniałem, tu należy nam się więcej komfortu bo i masy ciała na siodle jakby przybywa. Giant connect comfort plus ma wszytko co na pierwszy rzut oka cechuję tę kategorię czyli jest szerokie, ma dużo wyściółki i otwór anatomiczny, który właśnie w tej kategorii wydaje się być najbardziej potrzebny. Siodło na domiar dobrego jest niedrogie. Jednak taka ilość komfortu może paradoksalnie przeszkadzać na dłuższych trasach. Warto wtedy spojrzeć na linię contact comfort i dalej w stronę sportową czyli grupę siodeł giant flow, w której znajdziemy już specjalne siodełka damskie. Otwór anatomiczny, o którym wspomniałem ma swoje wady, np w rowerach bez błotników staje sie czasem utrapieniem, również wbrew pozorom zwiększa wagę siodła (potrzeba więcej materiału zewnętrznego i wyściółki). Zazwyczaj jest tak samo dobrze jeśli otworu nie ma, ale znowu pozostaje to sprawą indywidualną.
Zobaczmy co u Krossa. Odpowiednikiem giantowskiego connect comfort plus wydaje sie być siodełko Kross T.R 3.0 (wraz ze zmniejszającym się numerami przy oznaczeniu T.R. idziemy w zwężenie siodła), i dalej przechodząc do linii siodeł oznaczonych R i P zaczynamy mieć do czynienia z ciągle komfortowymi siodłami o kształtach bardziej sportowych.
Siodełka do rowerów miejskich są szerokie i miękkie, ale niekoniecznie dobre na dłuższe trasy
Siodełko rowerowe damskie
Każdy z naszych trzech wybranych producentów nie zapomniał o paniach i zarówno w liniach siodeł sportowych jak i komfortowych znajdziemy szeroki wybór siodełek kobiecych. Nawet jeśli nie chcemy wydać dużo pieniędzy i tak dobierzemy specjalnie opracowane siodełko damskie (przy niższych liniach modelowychbędzie troszkę cięższe). Zasada doboru u pań jest podobna. Zacznijmy od siodła wyglądającego na sportowe i jeśli będzie oznaczone symbolem W, L, lady, Women , WMN lub K to i tak będzie delikatnie szersze od męskiego i da nam większe podparcie w odpowiednich miejscach. Giant dla lini kobiecych wszystkich swoich produktów stworzył również oddzielny brand Liv, stąd istnieje sidełko Liv obok budżetowego Giant Women.
Producenci siodełek pamiętają o kobietach oferując również wersje damskie, bardziej dostosowane do kobiecej anatomii
Siodełko rowerowe dziecięce
Kategoria często pomijana, ale o juniorach też wśród producentów sprzętu rowerowego nikt nie zapomniał. Trudno tu mówić o specjalnych zasadach doboru, z racji tego, że dzieci nie spędzają na rowerze długich godzin i rzadko narzekają na siodło, bo są po prostu niezbyt ciężkie a do tego dużo jeżdżą na stojąco :). Ważnym jest natomiast żeby łatwo było wsiąść a potem zsiąść. Stąd siodła dla dzieci są zwyczajnie mniejsze a przede wszystkim krótsze. Fajnie byłoby, gdyby było po bokach z trwalszego materiału bo wiadomo co dzieci robią z rowerami.
Siodełka rowerowe dziecięcie to przede wszystkim mniejszy rozmiar
Sprawa odczuwalnej wygody na siodle będzie zawsze kwestią indywidualną. Jedni lubią miękkie, amerykańskie vany, inni sztywne sportowe japończyki - i obie grupy zawsze bronią swojej racji. Możemy znaleźć jednak wspólny mianownik i mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi uda się go łatwiej namierzyć.