Waluta
Język

Jakie klocki hamulcowe wybrać?

Klocki hamulcowe, zwane często okładzinami, są z pozoru zwyczajnym elementem eksploatacyjnym. W rzeczywistości mają jednak olbrzymi wpływ nie tylko na frajdę jaką możemy mieć z jazdy, ale również na bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich.

Podstawowe informacje o klockach hamulcowych

Obecnie rynek obfituje w bardzo szeroką ofertę hamulców rowerowych. Każdy z wiodących producentów hamulców ma w swojej ofercie wiele modeli hamulców i przynajmniej kilka różnych rodzajów, klocków do nich. Każdy taki model ma swój indywidualny kształt, i trzeba brać na to poprawkę.

Najłatwiej dobrać odpowiedni typ klocków sprawdzając oznaczenie modelowe hamulca. Mozna to zrobić zczytując nazwę z hamulca, bądź sprawdzając tą informację w specyfikacji roweru. Oprócz kształtu klocka dopasowanego do zacisku, bardzo ważne jest również żeby zwracać uwagę na mieszankę okładzin hamulcowych. Możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów klocków hamulcowych do hamulców tarczowych, wymienimy je od najbardziej miękkich, do najtwardszych:

Klocki żywiczne, znane również jako klocki organiczne - najbardziej miękka mieszanka cierna. Takie klocki cechują się cichą pracą, dobrą siłą hamowania, oraz tym, że najwolniej zużywają tarczę. Minusem takich klocków jest ich szybkie zużywanie zwłaszcza w terenie górskim.

Klocki półmetaliczne - mieszanka cierna w tym typie klocka wykonana jest z mieszanki organicznej wzbogaconej mieszanką opiłków metalu. Sprawia to że takie klocki są odporniejsze na ścieranie niż organiczne, przy tym oferują podobną siłę hamowania, również ten typ klocków jest bezpieczny dla tarcz hamulcowych.

Klocki ceramiczne - te klocki cechuje dobra siła hamowania, szybkie docieranie i cicha praca. Wadą tego rodzaju klocków hamulcowych jest stosunkowo niska żywotność.

Klocki metaliczne, znane równiez jako "spieki" lub klocki spiekane - przeznaczone do ekstremalnych odmian kolarstwa. Pełną moc hamowania klocki te uzyskują po nagrzaniu do odpowiedniej temperatury. Oferują bardzo dużą siłę hamowania, są dosyć głośne zwłaszcza w wilgotnych warunkach, oraz szybko zużywają tarczę.

Sprawne hamulce rowerowe to gwarancja bezpieczeństwa na drodze

Tarcza hamulcowa - konserwacja

Jak dobrać klocki hamulcowe do swojego stylu jazdy?

W zależności od tego czy roweru używamy na krótkie dojazdy do pracy czy na hardcorowe wypady w górach, będziemy potrzebować innych klocków. Generalna zasada jest taka, że im krótsze odcinki pokonujemy oraz im mniejsza jest częstotliwośc hamowania tym miekksze klocki wybieramy. Jeśli natomiast wybieramy sie na kilkugodzinna wyprawę w góry, gdzie zmuszeni będziemy do częstego hamowania, wybieramy klocki twardsze.

Dzieje się tak dlatego, że klocki miękkie zapewniają dużą siłę hamowania już od razu i nie wymagaja dogrzania. Świetnie bedą więc hamować już na pierwszych światłach, ale nie bedą tak skuteczne kiedy będziemy je długo i intensywnie eksploatować. Z kolei na drugim końcu spektrum będziemy mieli klocki najtwardsze, które co prawda potrzebują rozgrzania do prawidłowej pracy, ale będą nam służyć pomimo dużego obciażenia hamulców, ekstremalnego rozgrzania i nigdy nas nie zawiodą.  Oczywiście nie ma złotego środka, każdy typ klocka hamulcowego posiada swoje wady i zalety. Dla przeciętnego użytkownika rekreacyjnego polecane będą miękkie mieszanki okładzin (organiczne, ceramiczne) by zapewnić największy komfort hamowania.

MTB hamulec tarczowy

Klocki hamulcowe powinniśmy dobrać pod kątem stylu jazdy

A co z hamulcami szczękowymi?

Hamulce szczękowe (V-brake, U-brake) obecnie są już w dużej mierze reliktem przeszłości. Można je znaleźć obecnie głównie w tańszych modelach rowerów. Mimo tego wciąż po drogach porusza się masa rowerów wyposażonych w ten typ hamulca. Czy V-brake są dobre? Na to pytanie ciężko odpowiedzieć, teorytycznie hamulce tarczowe przewyższają pod każdym względem szczęki. W praktyce jednak, wciąż jest dość spore grono rowerzystów, które chwali sobie zastosowanie hamulców starego typu. 

Niewątpliwym plusem hamulców szczękowych jest ich prostota. Montaż oraz regulacja szczęk, czy nawet wymiana klocków hamulcowych - poradzi sobie z tym prawie każdy rowerzysta. Dodatkowy atut to waga szczęk, zazwyczaj różnica w wadze pomiędzy tarczówkami a v-brake jest odczuwalna. Nie da się również ich przegrzać, gdy powierzchnia hamująca jest duża (taka jak średnica obręczy)

Do wad szczękowych hamulców można zaliczyć kiepską modulacje, większą awaryjność oraz to, że gorzej hamują gdy na trasie pojawiają się mokre warunki. Wtedy powierzchnia, którą łapią klocki hamulcowe staje się mokra i brudna co zaburza dobre hamowanie.

Jak poprawić działanie hamulców szczękowych?

Aby zmaksymalizować wydajność hamulców szczękowych w pierwszej kolejności należy postawić na solidną regulację całego układu. Sprawdzenie, czyli przesmarowanie lub wymiana linek i pancerzy również może okazać się bardzo pomocne. Najbardziej jednak odczuwalne będzie wymienienie klocków hamulcowych na takie z wyższej półki.

Na rynku można się natknąć na bardzo szeroki wybór okładzin hamulcowych do szczęk. Różnice między nimi są znaczące - począwszy od ceny, najtańsze klocki hamulcowe kosztują około 10zł. Takie klocki będą wykonane z materiału, który ściera się stosunkowo szybko oraz nie oferuje dobrych właściwości ciernych.

Dobre klocki hamulcowe do V-brake lub innych szczęk cechuje zazwyczaj dobra mieszanka. Powinna ona być miękka i dobrze ukształtowana tak, aby zmaksymalizować wydajność szczęk. Doskonałym wyborem mogą być klocki hamulcowe Ashima, które produkowane są w wielu różnych odmianach pozwalających dopasować je do każdego układu hamulcowego.

Hamulce V-brake to wciąż preferencja wielu rowerzystów

Rower miejski V-brake

Hamowanie V-brake w trudnych warunkach

Jedną z przewag hamulców typu disc nad hamulcami V-brake jest ich fenomenalna modulacja, czyli wyczucie jak mocno będziemy hamować. Ma to tym większe znaczenie im gorsze są warunki atmosferyczne. Jak się jednak okazuje i na tym polu niektóre V-braki od lat również nieźle sobie radzą, ale należy wybrać klocki korzystającego z pewnego banalnego w swojej prostocie, a jednocześnie niesamowicie skutecznego rozwiązania. 

Ashima produkuje klocki, które mają swoistą łezkę na początku klocka, która podczas hamowania jako pierwsza dotyka ścianki obręczy, co za tym idzie wstępnie oczyszcza obręcz i reszta klocka hamuje po suchej i wolnej od zabrudzeń powierzchni. Zabieg taki powoduje, że nie tylko proces hamowania jest skuteczniejszy, ale również żywotność zarówno samych klocków jak i obręczy znacznie wzrasta. Przykładem takiej konstrukcji może być model tego klocka, aktualnie w wiosennej promocji.

Podsumowując, V-brake'i, pomimo swojej bardzo starej konstrukcji, są nadal stosowane i pomimo zalewu hamulców tarczowych, mają tak dużo zalet, że nic nie zapowiada aby miały zniknąć z użycia w najbliższej przyszłości. Wystarczy wybrać klocki odpowiednie dla nas, a ich poprawny montaż powierzyć specjalistom.