Waluta
Język

Rowery szosowe typu AERO

Rowery Szosowe Aero

Rowery szosowe wracają na polskie drogi. Ludzie, którzy jeszcze do niedawna katowali swoje górale na asfalcie, wymieniali opony na semislicki, czy nawet dokładali "lemondki" na kierownicy, zdecydowali się na krok do przodu.

Rower szosowy to rower stworzony do długich wypadów poza miasto, genialnie sprawdza się również na lokalnych "ustawkach". Poruszamy się nim po ubitych drogach, głównie asfaltowych. Rower jest lekki, aerodynamiczny, na wąskich kołach o delikatnym bieżniku. Na rowerze szosowym możemy osiągać duże prędkości, a pozycja w jakiej poruszamy się ma ograniczać opór powietrza.

W związku z tym, że profesjonalizacja poszła krok do przodu, powstały rowery szosowe aero, ultra sportowa wersja rowerów szosowych, minimalizująca opór powietrza podczas jazdy do minimum. Kojarzycie może zdjęcia kolarza w tunelu aerodynamicznym, w specyficznym kasku? To właśnie aero. Podobno dzięki rowerom tego typu pedałując ze stałą prędkością ok. 30 km/h możemy zaoszczędzić 100 Wat mocy. Dużo! Dzięki czemu to zawdzięczamy?

Podczas jazdy na rowerze przy dużej prędkości sztuką jest utrzymać stałą prędkość. Oczywiście wpływ na to ma nasza wydolność i przygotowanie fizyczne. Zakładam jednak, że osoba decydująca się na rower aero jest dobrze wytrenowanym amatorem lub zawodnikiem.

Rower szosowy aero, dzięki swojej geometrii i spasowaniu komponentów, pomaga uzyskać właściwą pozycję i osiągać coraz lepsze wyniki. Patrząc na rower szosowy areo ma się wrażenie, że jest on mocno opływowy. Posiada niżej umiejscowioną, smukłą, aerodynamiczną kierownicę, często będącą integralną częścią mostka. Dodatkowo rowery szosowe aero mają koła z wysokim stożkiem, w większości przypadków w pełni karbonowe. Rowery szosowe aero są bardzo „sztywne”, a co za tym idzie niesamowicie szybkie.

Rower szosowy aero – zalety

Rower szosowy aero często w większości składa się z karbonu, zaczynając od ramy i kół, kończąc na manetkach i przerzutkach. Ze względu na osiągane prędkości i moc pedałowania stosuje się inne przełożenia: Większe blaty w przedniej korbie, mniejsze na kasecie. W przypadku rowerów szosowych aero producenci dbają o każdy szczegół, dlatego przerzutki najczęściej posiadają wspomagane elektrycznie przełożenia (np. Shimano Di2).

giant-propel-advanced-action-zdjecie-kolarz

 

Rower jest lekki, aerodynamiczny, na wąskich oponach o delikatnym bieżniku

Rower szosowy aero – wady

Rowery szosowe aero nie należą do najtańszych. Nawet modele na początku hierarchii w każdej marce osiągają ceny w okolicach 5 - 20 tys. zł. Górna granica w zasadzie nie istnieje. Na rynku można znaleźć rowery powyżej 45 tys. zł i droższe. Niestety, technologia połączona z najwyższej jakości materiałem musi kosztować. Waga roweru szosowego aero często jest niższa niż torba zakupów. Rower szosowy aero jest czuły na powiewy wiatru - zwłaszcza boczne.

Ze względu na swoją masę oraz wysokość kół przy mocniejszych powiewach wiatru trzeba umiejętnie balansować ciałem aby w pełni kontrolować jazdę. Dbając o aerodynamikę na rowerze szosowym aero mamy do dyspozycji specjalnie zaprojektowane kaski, ubrania, jak również bidony i koszyczki na bidon. Przy zakupie takiego roweru warto zadbać o najmniejsze szczegóły. Dbamy o każdy cenny Wat wytwarzany przez nasze nogi.

Rower szosowy aero jest czuły na boczne powiewy wiatru

kolarz-giant-propel-advanced-pro-0-action

Czy warto kupić rower Aero?

Pytanie to jest często zadawane przez naszych czytelników. Nie ma na nie prostej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego gdzie będziemy rower ekspoloatować, czy to nasz jedyny sprzęt, czy może jednak mamy kilka rowerów i ten dodatkowy rower jest brakującym ogniwem w naszej superkolekcji. Ważnym czynnikiem jest również budżet, w naszej ofercie znajdziesz wiele rowerów Aero do 15 000zł, a nawet budżetowe rowery Aero poniżej 10 000zł.

Co do zasady rowery Aero sprawdzaja się znacznie lepiej na płaskich terenach, gdzie przewaga aerodynamiki i większej inercji jest szczególnie ważna. Jeśli więc zadajecie sobie pytanie czy warto kupic rower Aero mieszkając w Łodzi, Warszawie, czy np Poznaniu, to na pewno tak. Jeśli jednak mieszkacie na przykład w Krakowie, Bielsku Białej lub nawet w falistym Trójmieście, to możliwe że więcej przyjemności i pożytku będziecie mieli z klasycznych rowerów szosowych, typu TCR.

Jaki rower Aero kupić?

Znajdziecie prawdopodobnie wiele rankingów rowerów Aero, ale naszym zdaniem nadal niekwestionowanym liderem pod względem stosunku ceny do jakości pozostają rowery z serii Giant Propel Advanced. Jakościowo nie odbiegaja one od Trek Madone, a są znacznie rozsądniejsze cenowo.

Słowem podsumowania - aero to walka z powietrzem. Im droższy rower, im lepsze akcesoria, tym łatwiej osiągniemy oczekiwany cel.