- 25 lut 2022
Rower, podobnie jak inne pojazdy ruchu drogowego, powinien być sprawny technicznie i dostosowany do obowiązujących przepisów. Jednym z kluczowych elementów wyposażenia tego popularnego jednośladu są lampki i odblaski. Czy rower musi mieć światła? Co na temat świateł rowerowych mówią przepisy kodeksu drogowego?
Oświetlenie roweru: przepisy
Wiedzę na temat wyposażenia roweru dzieci zdobywają już w szkole podstawowej – jest to warunek uzyskania karty rowerowej, niezbędnej do poruszania się po drodze przez osoby w wieku 10-18 lat. Nie wiesz, czy trzeba mieć światło w rowerze? Przepisy jasno wskazują, że oświetlenie roweru nie jest kaprysem miłośników rowerowych gadżetów, lecz ustawowym wymogiem. Kwestie, związane z wyposażeniem roweru, regulują w Polsce 2 akty prawa:
- ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r.,
- Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 r. (w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia).
Wiele zbiorczych, stale aktualizowanych informacji na temat obowiązkowego oświetlenia roweru znajdziesz też na stronach internetowych rządowych, policyjnych, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, kuratoriów oświaty i samorządów. Masz wątpliwości, czy Twój rower spełnia obowiązujące standardy bezpieczeństwa? Zasięgnij porady w miejscowym komisariacie lub porozmawiaj z zaufanym doradcą technicznym z salonu rowerowego.
Oświetlenie roweru to ustawowy obowiązek. Najbardziej popularne jest oświetlenie typu LED.
Obowiązkowe światła w rowerze
Gdy poruszasz się na rowerze, jesteś uczestnikiem ruchu drogowego, więc odpowiadasz za bezpieczeństwo swoje i innych ludzi. Koniecznie musisz mieć zainstalowane światła w rowerze. Obowiązek posiadania lampek rowerowych wynika z § 53 Obwieszczenia z dnia 27 października 2016 r. (Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego, pojazdu zaprzęgowego, hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu).
Jakie powinno być prawidłowe oświetlenie roweru? Przepisy 2016 jasno precyzują, co się na nie składa:
- na przodzie musi być co najmniej 1 światło pozycyjne (barwy białej albo żółtej selektywnej – stosowanej powszechnie w samochodowych światłach mijania),
- z tyłu roweru musi się znaleźć co najmniej 1 światło odblaskowe barwy czerwonej i minimum 1 światło pozycyjne barwy czerwonej.
W oświetleniu rowerowym obowiązkowym możesz stosować lampki migające: dotyczy to świateł przednich oraz tylnych, pozycyjnych. Niedopuszczalne jest zaś używanie świateł barwy innej niż zalecana oraz umieszczanie świateł w niewłaściwej kolejności, to znaczy czerwonych z przodu, a białych – z tyłu.
Oświetlenie roweru LED: prawo a standardy techniczne
Polskie prawo reguluje wiele kwestii technicznych, związanych z oświetleniem roweru, w tym: wysokość i położenie punktów świetlnych. Lampki w rowerze powinny być zamocowane sztywno i z dala od zanieczyszczonej jezdni, nie mogą bowiem stwarzać potencjalnego zagrożenia na drodze. Natężenie oświetlenia nie jest regulowane, ale nie możemy oślepiać innych użytkowników drogi.
Jak wysoko zamocować oświetlenie roweru? Nowe przepisy drobiazgowo regulują tę kwestię:
- światło rowerowe nie powinno być wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni.
- Pamiętaj też o tym, że światło przednie i tylne w Twoim jednośladzie powinny być rozmieszczone symetrycznie, to znaczy najlepiej na jednej płaszczyźnie, co ułatwia identyfikację pojazdu kierowcom i przechodniom. Odpowiednio ustawiony strumień światła lampy pada na drogę i nie oślepia pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Tylne światło odblaskowe często jest pomijane, ale to prawny obowiązek
Odblaski rowerowe – przepisy
Twój rower powinien być obowiązkowo wyposażony w tylne światła odblaskowe, których nigdy nie wolno ściągać. Niewielkie odblaski to wymagane oświetlenie roweru – za ich brak możesz otrzymać mandat karny. Jakie standardy muszą spełniać odblaski na rower? Przepisy Ministerstwa Infrastruktury brzmią następująco:
- odblaski barwy żółtej możesz umieścić na pedałach lub/ i po obu stronach roweru – co najmniej po jednym na osi przedniej i tylnej (razem: 4 sztuki),
- światło odblaskowe z tyłu roweru powinno mieć kolor czerwony,
- odblask barwy białej jest dopuszczalny wyłącznie z przodu jednośladu.
Światło odblaskowe z tyłu roweru musi być innego kształtu niż trójkąt. Dodatkowo możesz wyposażyć koła roweru w boczne światła odblaskowe – dotyczy to również wózków i przyczepek, zainstalowanych do ramy pojazdu. Ustawodawca dopuszcza też:
- stosowanie odblaskowych pasków w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczonego na obu bokach opony, albo:
- elementy odblaskowe w formie nieprzerwanego pierścienia, na bocznych płaszczyznach kół roweru.
Światła w rowerze – przepisy dotyczące jazdy w dzień
Gdy jedziesz rowerem w ciągu dnia to zauważasz, że kierowcy aut mają zawsze włączone światła mijania. Czy Ty też musisz mieć całodobowe oświetlenie roweru? Przepisy 2015-2016 wskazują, że nie ma takiego obowiązku. Możesz zatem wyłączyć świetlówki lub zdjąć światła pozycyjne zawsze wtedy, gdy na zewnątrz jest jasno, a widoczność na drodze – dobra.
Jeśli w ciągu dnia wjeżdżasz rowerem do tunelu drogowego albo widoczność maleje wskutek ulewy bądź mgły, powinieneś włączyć światło pozycyjne. Rower musi być bowiem widoczny z daleka tak, by zbliżający się inny kierowca miał czas na podjęcie decyzji i prawidłowe wykonanie manewru hamowania bądź wyprzedzania.
Lampki rowerowe nie muszą być włączone w dzień
Jazda rowerem w nocy: przepisy
W nocy i o zmroku warunki na drodze są trudne, a widoczność ograniczona, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie oświetlenie roweru. Przepisy mówią, że przemieszczający się cyklista powinien być widoczny z odległości 150 m. Jest to więc możliwe jedynie dzięki:
- włączonym lampkom,
- prawidłowo zainstalowanym odblaskom,
- dodatkowemu wyposażeniu: kamizelkom odblaskowym, odblaskom zakładanym na ręce, nogi lub kask.
Żródło światła w przypadku rowerów to zazwyczaj minimalistyczne oprawy led, zgrabnie komponujące się z resztą wyposażenia.
Podsumowując, prawidłowe, dostosowane do warunków atmosferycznych oświetlenie jest niezbędne nie tylko ze względu na prepisy prawne, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek. Bez niego narażamy nasze zdrowie i życie.