Rower gravelowy - po co i dla kogo?

Czy jadąc rowerem szosowym nie pragnąłeś zjechać na boczną, nieutwardzoną drogę, prowadzącą przez piękny las, bądź wzdłuż jeziora? Na pewno, jednak wszyscy wiemy, że jazda w takim rowerem w terenie nie należałaby do przyjemnych. Podobnie ma się sprawa z rowerem MTB na asfalcie. Opory toczenia i charakterystyczne wycie opony o szerokości ponad dwóch cali potrafi wyprowadzić z równowagi . Dlatego właśnie, aby można było sprawnie przeplatać jazdę po drogach utwardzonych, leśnych oraz asfaltowych, wymyślono rower gravelowy, inaczej szutrowy.

Czym jest rower gravelowy?

Słowo Gavel wywodzi się z języka angielskiego i znaczy po postu żwir. Rowery gravelowe są bardzo uniwersalne. Można nimi jeździć wszędzie i nigdzie. Najlepiej czują się na ekstremalnie zniszczonych asfaltach oraz szutrowych drogach. Na wielu trasach, które łączą w sobie drogi polne, leśne, żwirowe i asfaltowe będą najszybsze.

Tacy producenci rowerów jak Kross, Giant, Secialized, Merida oraz wiele innych marek wprowadziło je do swojej oferty. Powstały też marki, skupiające się jedynie na produkcji rowerów grawelowych jak np. Rondo. Jednym z popularnych modeli będzie na pewno przeznaczony do długich, trudnych tras Giant Revolt i jego odmiana Giant Revolt Advanced 2. Dzisiaj giganci rowerowi nie nadążają z produkcją rowerów gravelowych. Klienci wręcz wyrywają sobie je z rąk. Skąd ten fenomen?

Rower gravelowy – czym się charakteryzuje?

Rowery gravelowe na pierwszy rzut oka przypominają popularne rowery szosowe ze względu na rozmiar kół, budowę ramy i charakterystyczną kierownicę typu "baranek". Jednak zagłębiając się w szczegóły odnajdziemy wiele różnic.

Rower gravelowy – rower szosowy – różnice

Po pierwsze - rama. Można wybrać między ramami karbonowymi, które są lekkie i dobrze tłumią drgania, ramami stalowymi - o większej wadze ale o podobnym komforcie jazdy, i wreszcie, ramami aluminiowymi, które są stosunkowo lekkie i tańsze od ram karbonowych i stalowych.

Rama w rowerze gravelowym umożliwia montaż szerokiego ogumienia. One w największym stopniu definiują terenowe możliwości i komfort. Rowery gravelowe posiadają przede wszystkim 28-calowe opony o szerokości od około 35 mm, do nawet 50 mm. Rzadziej spotyka się rowery gravelowe z kołem 27,5".

Rama w rowerze gravelowym jest trochę dłuższa od tej stosowanej w rowerze szosowym. Ma łagodniejsze kąty przy róże sterowej i podsiodłowej, dzięki czemu rower jest zdecydowanie wygodniejszy.

Minusem oczywiście jest mniej aerodynamiczna pozycja, a rower będzie miej skrętny. Oprócz geometrii ramy istotne są liczne punkty w ramie do mocowania bagażników i sakw do tzw. bikepackingu.

Rower gravelowy doskonale nadaje się do turystyki rowerowej.

Kierownica, potoczny baranek, jest podobna do tej w rowerze szosowym, tyle że dolna część kierownicy rozchodzi się na boki, dzięki czemu zwiększa się komfort jazdy na dłuższych dystansach. Większość producentów stosuje kierownice o szerokości między 440mm a 500mm.

Praktycznie wszyscy znaczący producenci rowerów stosują hamulce tarczowe. Tańsze modele wyposażone są w hamulce mechaniczne (na linkę). W droższych rowerach znajdziemy hydrauliczne.

Kolejnym elementem wyróżniający rower gravelowy to opony. U większości producentów znajdziemy opony semi slick, czyli o łagodnym bieżniku pośrodku i agresywniejszym po bokach. Dzięki temu jadąc na wprost rower gravelowy nie stawia dużych oporów, a wchodząc w zakręt kostki na boku opony utrzymają nas na wirażu o luźnej nawierzchni.

Rower gravelowy wyróżnia charakterystyczny szeroki widelec, dzięki któremu można zastosować szeroką oponę. Podobnie sytuacja wygląda z tylnym kołem. Tylne widełki ramy są poszerzone i mieszczą szerokie gumy.

Zwieńczeniem każdego roweru jest osprzęt. Czołowi producenci jak Shimano czy Sram wprowadzili do swojej oferty korby, przerzutki, kasety i łańcuchy dedykowane do rowerów gravelowych. Charakterystyczne w nich jest nawiązanie do technologii z MTB, co doskonale pokazuje, jaką różnorodnością charakteryzuje się szutrówka.

Rower gravelowy - po co i dla kogo?

Kupujący rower gravelowy skupia się raczej na rekreacyjnym uprawianiu kolarstwa, a nie ściganiu i osiąganiu coraz to lepszych wyników.

Śmiało można stwierdzić, że rower gravelowy może być dobrym początkiem dla osób myślących o rowerze szosowym. Wielu amatorów, rozpoczynających swoją przygodę z rowerem szosowym szybko traciło swój zapał ze względu na bóle w łokciach, nadgarstkach i plecach. "Szutrowiec" może niejako wprowadzić amatora w tematykę szosy.

Po zakupie roweru gravelowego warto prześledzić proponowane trasy gravelowe dostępne na różnych portalach społecznościowych dla sportowców (endomondo, strava). Większość wycieczek jest urozmaicona pod kątem nawierzchni po której będziemy się przemieszczać oraz dystansów jakie planujemy pokonywać. Tworzą się grupy gravelove oraz funkluby tej formy kolarstwa. I co w mojej opinii najfajniejsze, rower gravelowy to nie rywalizacja a fajny sposób na aktywne spędzenie czasu na rowerze.