Rowery full suspension czyli rowery z pełnym zawieszeniem

Rower full suspension, popularny full to marzenie większości riderów dla których rower to coś więcej niż środek transportu lub sposób na spędzenie wolnego czasu w weekend. Większość z nas zaczynała swoją przygodę na rowerze MTB - popularnym góralu. Takich rowerów na ścieżkach jest zdecydowana większość ze względu na swoją uniwersalność.

Coraz większą popularność zdobywają rowery trekingowe i krossowe. Zwolennicy rowerów górskich często wspominają, że marzą o rowerze full suspension - podkategorii MTB. Skąd to się bierze? Czy warto zrealizować to dość drogie marzenie?

Rowery full - charakterystyka

Rower full suspension to rower posiadający amortyzator z przodu oraz damper z tyłu. Dzięki temu drugiemu konstrukcja ramy jest zupełnie inna niż w "sztywniaku". Rama składa się z głównego trójkąta (przednia część) i wahacza. W zależności od zastosowania roweru full suspension stosuje się różnej długości skok amortyzatorów. Do jazdy XC zaczynamy od ok. 100 mm skoku, przechodząc do bardziej ekstremalnych form kolarstwa rośnie długość skoku amortyzatora (nawet do ok. 200 mm)

Pełne zawieszenie – do czego jest potrzebne?

Pierwsze skojarzenie to komfort. Rzeczywiście, komfort jazdy jest dużo wyższy niż w rowerze hardtail, a więc rowerze z niepełnym zawieszeniem. Według mnie najważniejszym jest dużo lepsza trakcja roweru, przyczepność i lepsze prowadzenie.

Rower full podczas jazdy cały czas pracuje pod użytkownikiem, dzięki czemu koło, praktycznie ciągle ma styczność z podłożem. Podczas jazdy po korzeniach, w rowerze na sztywnej ramie tylne koło podskakuje, przez co przy braku styczności z podłożem niemożliwym jest np. dohamowanie.

Rowery full posiadają damper, który niweluje nierówności terenu, dzięki czemu koło ma stałą przyczepność. Wielu użytkowników rowerów hardtail twierdzi, że energia z naszych mięśni, która powinna trafiać w pedały marnowana jest na "pompowanie" dampera.

Dzięki pracy inżynierów efekt ten został zminimalizowany poprzez zmianę konstrukcji ram, ilość osi obrotu czy nawet konstrukcji dampera (pro pedal system).

Rowery full – same plusy

Istotnym podczas przygotowania roweru full suspension do jazdy jest ustawienie właściwego ciśnienia w amortyzatorach i w zależności gdzie i jak będziemy jeździć maksymalnego ugięcia (SAG).

Współczesne rowery full posiadają możliwość pełnego zablokowania zawieszenia dzięki manetce przy amortyzatorze, lub specjalnie umiejscowionej dźwigni na kierownicy. Jest to niezbędne przy podjazdach, kiedy często stajemy na pedałach.

Jednym z argumentem za użytkowaniem roweru full jest dużo lepsze prowadzenie roweru. Poza wspomnianą przyczepnością warto podkreślić, że dzięki pracy dampera łatwiej zapanować nad rowerem w terenie przy dużych prędkościach. Rowery full nie podskakują na korzeniach tak jak sztywniaki, łatwiej się je prowadzi.

Dodatkowo jeżdżąc w terenie o dużej ilości zakrętów rower full można docisnąć na końcu wirażu, dzięki czemu szybciej wyjdzie z zakrętu i łatwiej będzie przejść do następnego wirażu (trochę jak przy jeździe na nartach carvingowych - dla wtajemniczonych).

Rower full suspension wart jest wydania większych pieniędzy

Korzystam z fulla i nie wyobrażam sobie powrotu do roweru na zwykłej ramie. Rower full oferuje dużo więcej, niweluje nierówności terenu, wybacza błędy ridera, dużo lepiej się prowadzi a przy właściwej konfiguracji roweru można osiągnąć parametry sztywniaka poprzez blokadę skoku. 


Oferta na rynku jest bardzo szeroka. Ciężko znaleźć producenta, ograniczającego się jedynie do rowerów z jednym amortyzatorem. Obserwując trendy rynku rowerowego widać intensywny rozwój tej kategorii rowerów.