Rowery Szosowe Aero

Rowery szosowe wracają na polskie drogi. Ludzie, którzy jeszcze do niedawna katowali swoje górale na asfalcie, wymieniali opony na semislicki, dokładali nawet "lemondki" na kierowicy zdecydowali się na krok do przodu.

Rower szosowy to rower stworzony do długich wypadów poza miasto. Poruszamy się nim po ubitych drogach, najlepiej asfaltowych. Rower jest lekki, aerodynamiczny, na wąskich kołach o delikatnym bieżniku. Na rowerze szosowym możemy osiągać duże prędkości, a pozycja w jakiej poruszamy się ma ograniczać opór powietrza.

W związku z tym, że profesjonalizacja poszła krok do przodu, powstały rowery szosowe aero, ultra sportowa wersja rowerów szosowych, minimalizująca opór powietrza podczas jazdy do minimum. Kojarzycie może zdjęcia kolarza w tunelu aerodynamicznym, w specyficznym kasku? To właśnie aero). Podobno dzięki rowerom tego typu pedałując ze stałą prędkością ok. 30 km/h możemy zaoszczędzić 100 Wat mocy. Dużo! Dzięki czemu to zawdzięczamy?

Podczas jazdy na rowerze, przy dużej prędkości sztuką jest utrzymać stałą prędkość. Oczywiście wpływ na to ma naszą wydolność i przygotowanie fizyczne. Zakładam jednak, że osoba decydująca się na rower aero jest dobrze wytrenowanym amatorem lub zawodnikiem.

Rower aero dzięki swojej geometrii, spasowaniu komponentów pomaga uzyskać właściwą pozycję i osiągać coraz lepsze wyniki. Patrząc na rower szosowy areo ma się wrażenie, że jest on mocno opływowy. Posiada niżej umiejscowioną, smukłą kierownicę, często będącą integralną częścią mostka. Dodatkowo rowery szosowe areo mają koła na wysokim stożku, w większości przypadków w pełni karbonowe. Rowery szosowe aero są bardzo „odchudzone”.

Rower szosowy aero – zalety

Rower szosowy aero często w większości składa się z karbonu, zaczynając od ramy i kół, kończąc na manetkach i przerzutkach.

Ze względu na osiągane prędkości i moc pedałowania stosuje się inne przełożenia: Większe blaty na przedniej korbie, mniejsze na kasecie. W przypadku rowerów szosowych aero producenci dbają o każdy szczegół, dlatego przerzutki najczęściej posiadają wspomaganie elektryczne (np. Shimano Di2).

Rower szosowy aero – wady

Rowery szosowe aero są drogimi rowerami. Nawet modele na początku hierarchii w każdej marce osiągają ceny w okolicach 15 - 20 tys. zł. Górna granica w zasadzie nie istnieje. Na rynku można znaleźć rowery powyżej 45 tys. zł i droższe.

Niestety, technologia połączona z najwyższej jakości materiałem musi kosztować. Waga roweru szosowego aero często jest niższa niż torba zakupów. Rower szosowy aero jest czuły na powiewy wiatru - zwłaszcza boczne.

Ze względu na swoją masę oraz wysokość kół przy każdym powiewie wiatru trzeba kontrolować jazdę i balansować ciałem.. Dbając o aerodynamikę na rowerze szosowym aero mamy do dyspozycji specjalnie zaprojektowane kaski, ubrania, jak również bidony i koszyczki na bidon. Warto przy zakupie tego typu roweru zadbać o najmniejsze szczegóły. Dbamy o każdy cenny Wat wytwarzany przez nasze nogi. Podsumowując - kategoria aero to walka z powietrzem. Im droższy rower, im lepsze akcesoria tym łatwiej osiągniemy oczekiwany cel.