Waluta

Akcesoria rowerowe

Kaski z systemem ochrony MIPS - ochrona głowy na najwyższym poziomie

Jak najskuteczniej zabezpieczyć się w razie kolizji czy upadku? Czy są sposoby aby bezpiecznie poruszać się rowerem w zatłoczonych metropoliach? Na te pytania starali się odpowiedzieć Szwedzcy inżynierowie, którzy już w 2007 roku opatentowali system MIPS. W dzisiejszym artykule postaramy się przyjrzeć zintegrowanemu z kaskiem systemowi MIPS, odpowiedzieć sobie na pytania czy warto dopłacić do takiego sprzętu oraz dla kogo jest on absolutnie niezbędny.

Czym jest system ochrony MIPS?

MIPS to skrót od angielskiej nazwy Multidirectional Impact Protection System. Jest to wielokierunkowy system ochrony, którego zadaniem jest rozproszenie siły podczas uderzenia. Stosuje się go do produkcji kasków rowerowych, narciarskich czy snowboardowych. Zadaniem specjalnej konstrukcji kasku z systemem MIPS jest oddzielenie zewnętrznej skorupy od miękkiej, wewnętrznej wyściółki. Jest to taka dodatkowa warstwa, która odseparowuje naszą głowę od głównej struktury kasku i zapewnia w ten sposób dodatkową ochronę przed ruchem obrotowym. System MIPS składa się z wykładziny EPS, wykładziny o niskim współczynniku tarcia oraz elastomerowego systemu mocowania między nimi. Umożliwia w ten sposób ruch obrotowy głowy względem kasku, tym samym dając dodatkową ochronę twojej głowie. 

Co to jest mips w kasku?

Podczas upadku i uderzenia nasza głowa obraca się, przez co jesteśmy narażeni na różne urazy. Robimy to odruchowo, gdyż próbujemy uniknąć zagrożenia. Kask rowerowy bez systemu MIPS chroni nas przede wszystkim przed uderzeniem prostym, nie zawsze przed ukośnym - gdy upadamy bokiem, pod kątem. Dodatkowo zwykły kask może się przesunąć lub spaść. Na ratunek przychodzi nam technologia MIPS.

Kask z systemem bezpieczenstwa MIPS

Kask rowerowy z MIPS posiada specjalną dodatkową, ruchomą warstwę, redukującą siłę uderzenia.

Wewnętrzna warstwa MIPS, o bardzo niskim współczynniku tarcia umożliwia poruszanie się głowy względem kasku o 10-15 mm, we wszystkich kierunkach. Dzięki temu siła pierwszego uderzenia, również bocznego przyjmowana jest właśnie przez MIPS. Natomiast obciążenie rozłożone jest na większy obszar wyściółki kasku. Nie dochodzi do nadmiernego i zbyt szybkiego przemieszczenia głowy oraz mózgu. Zmniejszamy tym samym ryzyko ich uszkodzeń.

Kaski z systemem ochrony MIPS znacząco redukują uszkodzenia głowy w razie wypadku.

Porównanie uszkodzeń głowy bez i z MIPS

 

System MIPS działa w dwóch obszarach

Kask rowerowy z MIPS chroni twój mózg
Kaski z systemem MIPS dają dodatkową ochronę naszego mózgu, pozwalając aby głowa lekko poruszała się względem głównej struktury kasku, która podczas uderzenia zazwyczaj jest już nieruchoma wobec podłoża. Mózg ma więc mniejszą szansę rotacji wewnątrz czaszki, co znacznie obniża ryzyko jego uszkodzenia.

Kask rowerowy z MIPS chroni twój kręgosłup
Dzięki ruchowi głowy wewnątrz kasku, twoje ciało, obracające się podczas wypadku, ma większą możliwość rotacji dzięki rotującej głowie. Efektem jest znaczne zmniejszenie szansy uszkodzenia kręgosłupa wskutek jego rotacji.

Kask z MIPS

Kask rowerowy z MIPS (multi directional impact protection system) chroni nasz mózg i kręgosłup

Zacznij od wyboru prawidłowego rozmiaru kasku

Dla pełnego bezpieczeństwa, musimy przede wszystkim prawidłowo dobrać model i rozmiar kasku. Przed zakupem należy dokładnie sprawdzić jego obwód, a najlepiej przymierzyć. Wybór kasków rowerowych jest ogromny, więc każdy znajdzie model dla siebie. Więcej na temat doboru kasku rowerowego możesz przeczytać w artykule - Odpowiedni kask rowerowy - jak go wybrać?

Kask z MIPS czy warto?

To pytanie jakie często zadają nasi klienci, prosta odpowiedź jest, że TAK, warto. Nasze bezpieczeństwo jest bezcenne. Kask rowerowy to ważny element wyposażenia rowerzysty, który zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy rowerem. Na swojej drodze możemy spotkać wiele różnych zagrożeń, które mogą skutkować upadkiem. Kask rowerowy zmniejsza ryzyko poważnych urazów, a w wielu wypadkach może uratować życie, z angielskiego "impact protection". Jeśli jesteś na etapie wyboru kasku, warto rozważyć zakup modelu wyposażonego w MIPS. Są one coraz powszechniej dostępne, jednak jeszcze nie każdy kask rowerowy posiada ten system. Jak sprawdzić czy dany produkt posiada MIPS? Na kasku powinno znajdować się żółte logo MIPS, informujące, że posiada on ten system. Informacja ta powinna się też znajdować wewnątrz kasku. Każdy model kasku wyposażony w MIPS to gwarancja najwyższej ochrony głowy, a ruch obrotowy podczas upadku nie spowoduje takich obrażeń jak w przypadku kasku bez "mips multi directional impact" od czego skrótem jest MIPS.

MIPS w liczbach - badania potwierdzają skuteczność

Przyjrzyjmy się jeszcze badaniom, które przeprowadzono aby potwierdzić skuteczność kasków z systemem MIPS. Jak wiadomo już sam kask rowerowy zwiększa znacząco szanse przeżycia wypadku, bo aż o 85%. Natomiast na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że kask z MIPS dodatkowo zmniejsza szkodliwy wpływ uderzenia na naszą głowę. Aby dokonać takiego porównania na pięciu manekinach umieszczono kaski rowerowe z technologią MIPS oraz bez niej. Okazało się, że zasada działania kasku z systemem MIPS jest niezwykle skuteczna.

Kaski z systemem ochrony MIPS znacząco redukują uszkodzenia głowy w razie wypadku.

Porównanie uszkodzeń głowy bez i z MIPS

Testy zderzeniowe wykazały czterokrotnie mniejsze odkształcenia tkanki mózgowej. Dzięki temu możemy uniknąć wstrząsu mózgu oraz innych urazów.

Kask z MIPS czy bez?

Wiele osób zastanawia się czy kask MIPS jest drogi. Różnica w cenie między podstawowym kaskiem rowerowym a kaskiem z systemem MIPS, chroniący przed ruchem obrotowym, nie jest specjalnie duża. Sięga zazwyczaj 20% ceny kasku, dlatego mając na uwadze własne bezpieczeństwo warto postawić na model wyposażony w MIPS. Dopłacając niewiele możemy zyskać dużą dozę ochrony. Niektóre modele kasków z MIPS są dostępne w bardzo przystępnych cenach, szczególnie jeśli trafimy na promocję lub wyprzedaż. Pamiętajmy również, że w przyszłości spokojnie będziemy mogli taki kask odsprzedać jeśli spodoba nam sie inne malowanie czy model. Kask mips, czy warto wydać dodatkowe "kilka złotych" na gwarancje maksymalnej ochrony naszej głowy? Według nas zdecydowanie TAK, bezpieczeństwo jest bezcenne.

Jakośc wykonania kasków z systemem ochrony MIPS

Każdy kask rowerowy z MIPS będzie wykonany z najwyższą starannością. Sa to kaski ze średniej i wyższej półki, co za tym idzie ich jakość wykonania jest wysoka. Takie kaski rowerowe będą dopracowane w szczegółach, często będa miały w sobie szereg innych zaawansowanych technologii. Używanie kasku z MIPS będzie nie tylko bezpieczne, ale również wygodne. Szeroki wybór modeli oraz wersji kolorystycznych spowoduje, że każdy znajdzie model odpowiedni dla siebie.

Kaski z systemem ochrony MIPS nie tylko na rower

Technologia MIPS czyli "multi directional impact protection system" stosowana jest nie tylko w kaskach rowerowych. W sportach zimowych również jesteśmy narażeni na upadki, które mogą skutkować urazem głowy. Bardzo ważnym elementem wyposażenia każdego amatora tych sportów jest kask. Trudno sobie wyobrazić jazdę na nartach czy snowboardzie bez odpowiedniej ochrony. Na stokach bowiem często dochodzi do mniejszych lub większych wypadków. Dlatego zarówno kaski snowboardowe jak i kaski narciarskie, posiadają wersje wyposażone w technologię MIPS, by jeszcze lepiej zabezpieczyć nasze zdrowie a nawet życie.

Podsumowując, niezależnie od tego czy jeździsz na rowerze, na nartach, na snowboardzie, rekreacyjnie czy zawodowo, kask jest bardzo ważny dla naszego bezpieczeństwa. Wybór kasku z systemem MIPS jeszcze bardziej przyczyni się do ochrony naszego zdrowia oraz życia. Mamy nadzieję, że w pełni odpowiedzieliśmy na pytanie co to jest mips w kasku oraz udało nam się przedstawić główne zalety tego innowacyjnego rozwiązania.

Czapka pod kask rowerowy - najważniejsze informacje

Nieodłączną częścią rowerowej stylówki od zawsze były specyficzne czapeczki z krótkim daszkiem. Kolarze, zwłaszcza szosowi, bardzo często posiadają te charakterystyczne nakrycia głowy. Nie chodzi tu jednak tylko o wygląd, czapeczki kolarskie posiadają szereg zalet, postaram się tutaj wyszczególnić niektóre z nich.

Czapka pod kask rowerowy, jaką wybrać?

Zacznijmy od najważniejszej rzeczy, mianowicie czym uwarunkowany jest wygląd czapeczek kolarskich. "Śmieszny" wygląd czapki z daszkiem pod kask rowerowy wynika z jej przeznaczenia. Czapki te wykonane są zazwyczaj z cienkiego, elastycznego materiału, który bardzo ściśle przylega do głowy. Są uszyte w ten sposób, aby łatwo dało się na nie założyć kask, i nie uciskały dodatkowo głowy. Profesjonalni kolarze używają ich przez cały rok, lecz można wyróżnić dwa typy, te na ciepłe dni, oraz te, które zakładamy gdy zaczyna robić się chłodniej.

Profesjonalni kolarze noszą czapeczkę pod kask rowerowy przez cały rok

Profesjonalni kolarze

Czapka pod kask rowerowy na lato, czy to ma sens?

Czapka z daszkiem zazwyczaj kojarzy się ze słońcem, daszek osłania naszą twarz przed promieniami słonecznymi i zapewnia lepszą widoczność. Oczywiście, jest to jeden z głównych powodów dla których nosi się czapeczkę kolarską w ciepłe dni. Nie jest to jednak największa ich zaleta.

Najistotniejszą funkcję jaką pełnią czapeczki gdy jest gorąco jest zatrzymywanie spływającego potu. Kiedy dajemy z siebie wszystko na rozgrzaniej szosie pot może lać się z nas litrami. Czapeczka wykonana z chłonnego materiału zapewni doskonałą ochronę naszych oczu przed spływającym słonym potem, który jest słony, a co za tym idzie irytujący dla oczu. Czapka pod kask na lato może się to okazać nieoceniona, zwłaszcza gdy jeździmy w okularach i nie chcemy stracić widoczności.

Czapka rowerowa

Czapka rowerowa pod kask przyda się również w lato - zatrzyma spływający pot i zwiększy komfort

Czapeczka pod kask rowerowy skutecznie chroni przed wiatrem. Ma to szczególne znaczenie kiedy jeździmy naprawdę szybko, na przykład podczas długich zjazdów w górach. Wtedy czapeczka okazuje się drobnym, ale niezmiernie ważnym elementem naszego wyposażenia. Amatorzy jazdy MTB rzadziej stosują czapeczki pod kask, z uwagi na wolniejsze tempo podjeżdżania oraz mniejszą ekspozycję na wiatr wynikającą z naturalnego otoczenia.

Dodatkową funkcją jaka spełnia czapka pod kask rowerowy w nasłonecznione dni, jest ochrona naszej głowy przed promieniami UV. Jadąc po szosie często jesteśmy wystawieni przez długi czas na działanie promieni słonecznych, które jak powszechnie wiadomo mogą być szkodliwe dla zdrowia. Czapeczki kolarskie wyposażone w filtr UV skutecznie ochronią naszą głowę. Modele z filtrem zazwyczaj posiadają stosowne oznaczenie, warto zwrócić na to uwagę wybierając swoje nakrycie głowy.

 

Czapka rowerowa letnia skutecznie chroni przed wiatrem

Czapka kolarska pod kask Giant letnia czarna

Czapka zimowa pod kask

Wyżej wspomniałem o zastosowaniach czapek w upalne dni. Czapeczki pod kask są również nieocenione, gdy za oknami robi się szaro, zimno i wilgotno. W takich sytuacjach należy zaopatrzeć się w nakrycie głowy wykonane z grubszego materiału, zazwyczaj mikrofibry. Taka czapka zazwyczaj będzie wyposażona w warstwę windstoperową, która może okazać się niezastąpiona zwłaszcza w wietrzne dni, kiedy bardzo łatwo o zapalenie ucha. Zimowe czapki pod kask często są również wodoodporne, dzięki czemu uprzyjemnią jazdę nawet w mocno deszczowych warunkach.

Czapka typu "Belgijka"

To wyjątkowy typ czapeczki pod kask, która charakteryzuje się przedłużonym tyłem, wykonanym zazwyczaj z ciepłego śgiągacza. Czapka taka lepiej chroni głowę, uszy i szyję przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

 

Czapka zimowa wodoodporna Giant Proshield

Zimowa czapka rowerowa zapewni nam komfort termiczny

Czapka pod kask rowerowy dla dziecka

Wszyscy rodzice wiedzą ze budowanie dobrych nawyków zaczyna się od najmłodszych lat. Tak jak na głowie każdego dziecka powinien zagościć kask, tak w chłodniejsze dni, powinnismy zabezpieczyc dodatkowo głowę naszego malucha przed zimnem. Tutaj do gry wchodzą czapeczki, zarówno te klasyczne, jak i typowo kolarskie. Warto pamiętać żeby wybrać czapkę w miarę lekką, bo juz sam kask w dużej mierze chroni głowę dziecka przed wiatrem i zimnem.

Jak dobrać czapkę pod kask rowerowy?

Dobór czapeczki kolarskiej jest bardzo prosty, ale warto o tym wspomnieć, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Zazwyczaj czapki sprzedawane są jako one size, czyli powinny pasować na każdy rodzaj głowy. Można wyróżnić czapeczki damskie i męskie, różnić będą się nieznacznie rozmiarem. Główne rozbieżności wynikać będą jednak z designu, a warto na to zwrócić uwagę, gdyż jak napisałem na początku czapeczka kolarska jest niesamowicie istotnym elementem naszego stylu.

Czapka rowerowa ochroni nas przed wiatrem i zwiększy komfort termiczny

Mężczyzna w czapce rowerowej

Podsumowując, czapeczka pod kask to nietuzinkowy, z pozoru banalny, w praktyce jednak nieodzowny element wyposażenia zarówno kolarza jak i rowerzysty amatora. 

Bikepacking, nowy sposób na eksploracje

Bikepacking – po co to komu?

Czy czułeś kiedyś nieposkromioną wolność – tylko Ty (i ewentualnie Twoi kumple/kumpele), szlak i rower?
Ogólny zarys marszruty jest oczywiście w głowie, ale ile przygód może zdarzyć się po drodze? Zawsze przecież można zboczyć z trasy gdy przypadkiem odkrywa się jakąś perełkę albo po prostu przychodzi nam ochota na kąpiel w jeziorze czy zbadanie świetnej ścieżki ginącej w zieleni.
W moim mniemaniu to najwspanialsze uczucie i moja prywatna definicja włóczęgi rowerowej. Nic nie stoi na przeszkodzie aby bardzo dokładnie planować trasę, rezerwować noclegi po drodze i nie ominąć żadnej atrakcji ale osobiście wolę namiot i tę właśnie wolność wyboru – nocuję gdzie chcę, jeżeli mam kaprys jechać dalej w nocy to to robię. Super uczuciem jest przecież obudzić się w kompletnie nowym miejscu. Przyznaję jednak , że szukanie noclegu po ciemku, nawet z dobrą lampką, bywa problematyczne.
Oczywiście za ogromny plus uznaje fakt, że jedziemy przed siebie, nie musimy robić żadnej pętli. Optymalnym rozwiązaniem, które kilkukrotnie praktykowałem jest dojazd pociągiem w ciekawą okolicę, kilkudniowy trip i powrót z innego miejsca pociągiem. Jednak aby osiągnąć to „stadium przepływu” należy odpowiednio się przygotować.

Wolność - bikepacking

Wolność - najwspanialszy element bikepacking'u

Mój pierwszy raz na wyprawie – jak to zrobić?

Rower musi być oczywiście sprawny (sprawdzamy stan zużycia łańcucha, klocków hamulcowych, opon itd.) i wcześniej przez nas objeżdżony – nie polecam wypuszczania się na kilkudniową (czy dłuższą) wyprawę na nowym rowerze gdzie nasza pozycja niekoniecznie będzie właściwie ustalona, siodło może okazać się źle dobrane a chwyty będą twarde i niewygodne. Każda z tych pozornie niewielkich niewygód, na którą nie zwrócimy uwagi podczas krótkiej przejażdżki, może okazać się katastrofalna w przypadku wielogodzinnej jazdy przez kilka/kilkanaście dni pod rząd. Obtarta pachwina czy bolące kolano urasta wtedy do rangi poważnego problemu.

Tutaj na pewno pomógłby bike fitting, który polecam niezależnie od stopnia zaawansowania w kolarskiej pasji i ceny jaką zapłaciliśmy za rower, który jedynie odpowiednio dobrany i ustawiony pod użytkownika gwarantuje komfort jazdy. Swoją drogą bardzo pozytywnie wspominam jedną ze swoich pierwszych wypraw (ech to już 20 lat mineło), którą pojechałem na stalowym sztywniaku złożonym na szybko z podarowanych przez kolegę części po kradzieży aluminiowego górala, Gianta ATX 970. Stal doskonale tłumiła drgania, brak amora okazał się nieistotny a ciężar nie przeszkadzał w pokonywaniu pofalowanego terenu pojezierza Drawskiego. Liczyła się zajawka. Złapałem wtedy bakcyla dłuższych rowerowych wypraw, który trwa do dzisiaj. Oczywiście czasy się zmieniają, technika idzie do przodu i przyznaję, ciężko mi się powstrzymać przed zakupem kolejnych gadżetów ułatwiających życie w siodle czy wręcz zupełnie nowego pojazdu, tak aby np. wziąć udział w gravelowej rewolucji. Jak już wspomniałem – najnowszy, drogi rower nie jest konieczny – podstawa to głód przygody, trochę wolnego czasu i gotówki.

Podstawa to głód przygody i trochę wolnego czasu

Bikepacking - górska wyprawa

Bikepacking - co zabrać?

Co zabrać na dłuższą wycieczkę? Ponieważ w założeniu przebywać będziemy w miejscach ze słabym dostępem do sklepów czy serwisów rowerowych należy się solidnie przygotować.

Niezbędne akcesoria rowerowe przy bikepackingu

  • co najmniej 2 zapasowe dętki (również w przypadku opon zalanych mlekiem na wypadek większej ich awarii)
  • pompkę
  • sprawdzony multitool
  • zapasowy hak do ramy
  • łyżki do opon i trochę uszczelniacza
  • smar do łańcucha
  • koniecznie coś na wodę – najlepiej sprawdzą się bidony albo camelbak.

Oprócz wymienionych niezbędnych narzędzi do serwisowania roweru w podróży kolejną grupą jest wyposażenie mające zapewnić nam komfort i możliwie niezależne biwakowanie w terenie.

Jak spać z rowerem w lesie?

Po pierwsze nocleg – na pierwszym miejscu wymieniłbym namiot, możliwie najmniejszy i najlżejszy model. Jeżeli podróżujemy w kilka osób można rozdzielić pomiędzy siebie poszczególne jego elementy co zmniejszy ciężar bagażu. Ciekawe opcje na ciepłą porę roku to lekka płachta biwakowa czyli tarp albo wręcz sam pokrowiec na śpiwór - bivy bag. To ostatnie rozwiązanie pozwoli nam zmniejszyć ciężar ekwipunku o co najmniej 1,5 kg (w zależności od modelu namiotu który zostanie w domu) ale kosztem zdecydowanie mniejszej ochrony przed deszczem czy owadami.

Ponadto w podróży na pewno potrzebować będziemy takich podstaw jak:

  • Mata do spania zapewnia niezbędny komfort i izolację termiczną. Zawsze staramy się wybrać jak najlżejsze modele, latem będzie to łatwe, jesienią i wiosną można pokusić się o zabranie cienkiego śpiwora puchowego który zapewnia najlepszy stosunek masa/ciepło i matę z dodatkową warstwą izolacji która uchroni nas przed dyskomfortem spowodowanym zimnym podłożem. Dobrze zabrać też jedną warstwę bielizny z wełny merino, niezależnie od pory roku, która doskonale ogrzewa i może być dobrym uzupełnieniem nieco cieńszego śpiwora a którą zawsze możemy włożyć na siebie w przypadku załamania pogody. Grubego śpiwora już na siebie w czasie jazdy nie założymy.
  • Śpiwór - tutaj nie musimy sie silić na uzasadnienia.
Bikepacking - namiot

Po pierwsze - namiot

Kolejnym "must–have" jest w mojej opinii mały palnik gazowy i metalowy kubek do gotowania, w wersji premium zrobiony z lekkiego tytanu, podobnie jak sztućce. Pozwoli nam to zjeść ciepłego liofa czy musli na śniadanie oraz napić się kawy, wszystko to z widokiem na gwiazdy/las/góry albo wszystko na raz, w zależności od tego gdzie przyjdzie nam ochota na biwakowanie. Tutaj dodam jeszcze z kronikarskiego obowiązku, że niestety obozowanie na dziko jest obecnie niedozwolone w RP na terenach Lasów Państwowych. Możemy biwakować w miejscach uprzednio do tego wyznaczonych w ramach programu „Zanocuj w lesie” po uprzednim zgłoszeniu takowej chęci (i uzyskaniu potwierdzenia zwrotnego) do odpowiedniego dla danego obszaru nadleśnictwa. Po szczegóły odsyłam na stronę Lasów Państwowych.

Jak byc ekologicznym podczas bikepackingu?

Oczywiście absolutną koniecznością jest w mojej opinii stosowanie się do zasady "Leave No Trace", bez względu czy biwakujemy w miejscu wyznaczonym czy kompletnie na dziko. Chodzi o to, że nie pozostawiamy po sobie żadnych śmieci, nie niszczymy ściółki, nie palimy ognia itd. Od siebie dodałbym również zachowywanie się możliwie cicho - w lesie jesteśmy tylko gośćmi, a dla większości zwierzyny wręcz intruzami!

Absolutnie - Leave No Trace

Bikepacking - leave no trace

Bikepacking, co zabrać?

Wytrawni bikepackerzy stawiają na minimalizm. Ogólnie nie polecam zabierania ze sobą dużej ilości rzeczy gdyż często okazują się one zbędne (warto to dokładnie przemyśleć wcześniej) a z pewnością objuczony do granic rower potrafi zmniejszyć nasze dzienne przebiegi i ograniczyć przyjemność z jazdy. Poza tym na wyprawie obowiązują nieco inne standardy, w lesie nie musimy brylować codziennie w innej koszulce i 2 komplety odzieży rowerowej spokojnie nam wystarczą. Na koniec wspomnę o oczywistej sprawie - absolutnie niezbędna będzie nieprzemakalna kurtka. Latem wystarczy jakiś lekki model ale musimy liczyć się z faktem, że dłuższe opady mogą spowodować konieczność zmiany trasy albo nawet znacznego jej skrócenia.
Oczywiście noclegi w terenie nie są dla wszystkich i wymagają pewnych wyrzeczeń. Jeżeli zdecydujemy się na zaplanowane noclegi w agroturystykach czy hotelach to ilość niezbędnego bagażu znacznie spada, tak naprawdę wystarcza tylko trochę ciuchów. Rośnie również komfort bo ciepły prysznic po całym dniu w siodle jest boski a ciepłe śniadanie po które wystarczy zejść do jadalni jeszcze lepsze.

infografika-co-zabrac-na-bikepacking-akcesoria

Podstawowe akcesoria, które powinniśmy zabrać ze sobą na bikepacking to co najmniej 2 zapasowe dętki, pompkę, multitool, zapasowy hak do ramy, łyżki do opon i trochę uszczelniacza

Jakie torby do bikepackingu?

Gdzie to wszystko zmieścić? Osobiście używam sprawdzonego zestawu sakw Topeak montowanego na rower bez dodatkowych bagażników. Pozwala to oszczędzić sporo masy, zapewnia lepszą aerodynamikę i zwiększa dzielność terenową gdyż podskakujące na bagażnikach klasyczne sakwy nie pozwalają na śmielsze zjazdy. Możliwe, że nie jest to wersja zapewniająca dostateczną ładowność na wyprawę dookoła świata ale w takowej nie miałem jeszcze przyjemności brać udziału Jeżeli chodzi o szczegóły:

Z tyłu używam Topeak Backloader 15l, zapewniający dużą pojemność załadunkową (również na wierzchu znajduje się poręczna guma na lekkie drobiazgi), wysoką nieprzemakalność i komfort użytkowania dzięki dodatkowemu workowi wewnętrznemu z zaworem kompresyjnym dzięki któremu łatwo możemy wyjąć całość bagażu i znaleźć potrzebny sprzęt.
Tutaj wspomnę od razu, że ważne jest właściwe rozmieszczenie bagażu w sakwach tak aby najpotrzebniejsze rzeczy były łatwo dostępne (np. kurtka przeciwdeszczowa), lekkie i obszerne rzeczy znalazły się na kierownicy, ciężkie w sakwie w trójkącie ramy a największe (w moim przypadku z reguły namiot) z tyłu.

Pod ramą używam sakwy Topeak Midloader 6L, która idealnie pasuje do mojego gravela i zapewnia sporo miejsca na narzędzia, jedzenie i palnik. Wspomnę jeszcze że jej użycie zmusiło mnie do zmiany koszyków na bidony na model z bocznym załadunkiem gdyż klasyczna konstrukcja gdzie bidon wkładamy od góry była skutecznie przez sakwę blokowana.

Na kierownicę zakładam Frontloader 8l, która sprawuje się dobrze pod warunkiem że wsadzimy tam lekkie rzeczy. Niestety sakwy tego typu kolidują z przewodami hamulcowymi i linkami przerzutek, zdarzyło mi się nawet uszkodzić pancerz tylnej przerzutki (doszło do nadłamania w wyniku naporu sakwy), na szczęście wytrzymał do końca wyjazdu ale konieczna była jego wymiana. Dlatego dobrze jest dokonać próbnego montażu a nawet krótkiej przejażdżki zanim ruszymy na właściwą trasę aby upewnić się, że nic nie obciera czy stuka, a bagaż który chcemy zabrać zmieści się do sakw.

Jakie typy toreb do backpackingu są dostępne i jak z nich korzystać?

torby-do-bikepackingu-infografika

Nie polecam natomiast ciężkiego plecaka, który znacznie obniża komfort jazdy na długich dystansach. Po kilku godzinach w siodle z takim dodatkowym obciążeniem zaczynają nas boleć ramiona, plecy i dłonie, o 4 literach i spoconych plecach nie wspominając. Moja pierwsza wyprawa z takim „garbem”, którą odbyłem na klasycznym góralu do którego nie dało się zamocować bagażnika i sakw z powodu braku otworów montażowych zakończyła się poważną awarią odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Na szczęście w napotkanym po drodze ośrodku zdrowia udało się uzyskać poradę lekarską i receptę na środki przeciwzapalne i przeciwbólowe (to były stare dobre czasy i miły pan doktor) które literalnie uratowały całą wyprawę. W każdym razie nigdy więcej nie wypuściłem się w podróż z plecakiem większym niż 2L camelbak z minimalną przestrzenią załadunkową.
Na zakończenie dodam, że wszystkie te rozważania odnoszą się do podróży w mało zróżnicowanym wysokościowo terenie bądź po drogach utwardzonych w terenie górskim czyli tzw gravel bikepacking.

Bikepacking mtb

Jeżeli planujemy wyprawę terenową w prawdziwych górach trzeba podjąć bardziej radykalne środki gdyż każdy gram, który musimy wepchnąć na szczyt dramatycznie zwiększa wysiłek potrzebny do jego pokonania. Dlatego konieczne będzie drastyczne zmniejszenie ilości bagażu oraz jego masy, łącznie z obcinaniem trzonka szczoteczki do zębów, zabrania lekkiego ręcznika z mikrofibry, wspomnianych tytanowych sztućców, jednych butów do chodzenia i jazdy itd. Opcja podróżowania pomiędzy schroniskami z minimalnym bagażem wydaje się również bardzo kusząca chociaż noclegu w standardzie tysiąc gwiazdkowym czyli pod gołym niebem nie będzie. Ale to już opcja dla prawdziwych hardkorowców.


Kilka słów podsumowania

Niezależnie od stopnia zaawansowania kolarskiej pasji, praktycznie każdy może wybrać się na dłuższą wycieczkę. Czasem nawet 2-3 dniowy wyjazd podczas długiego weekendu potrafi całkowicie zmienić naszą optykę, zapewnić niezapomniane wrażenia i podnieść wiarę we własne możliwości. Gdy mamy cały dzień na jazdę pokonanie 100 km, często okazuje się możliwe bez większego problemu.

Dlatego gorąco zachęcam do znalezienia swojego własnego patentu na bikepacking, ruszenie w teren i czerpanie z tego doświadczenia, szerokości!

Przyczepka rowerowa, jaką wybrać?

Rowery stają się bardzo popularnym sposobem podróżowania oraz spędzania wolnego czasu. Mając dzieci, siłą rzeczy ten czas dzielimy z nimi. Tutaj z odsieczą przychodzą producencji wszelkiej maści przyczepek i holi rowerowych. Dzisiaj postaramy sie przyjrzeć podstawowym typom tych ekcesoriów, aby ułatwić wybór modelu idealnie spełniającego swoją funkcję. 

Przyczepka rowerowa, do czego służy?

Chyba nie ma rowerzysty, który nie lubiłby dłuższych wycieczek na łono natury. Tych weekendowych, czy takich kilkudniowych. Taki rowerzysta doskonale wie, że dobrze byłoby móc zabrać ze sobą wszystko co w jego wyprawie będzie potrzebne. Nieoceniona w takim wypadku, może okazać się dobrze dobrana przyczepka rowerowa.

Przyczepka rowerowa okaże się bardzo przydatna w mieście, umożliwi łatwe przewiezienie nawet dużych zakupów. Przy pomocy specjalniej przyczepki rowerowej dla psa możemy zabrać ze sobą w podróż swojego czworonoga, z pewnością będzie to świetny pomysł tak dla rowerzysty jak i zwierzaka. Przede wszystkim jednak przyczepka rowerowa może się stać pretekstem do odbycia wspaniałej przejażdżki z najmłodszym członkiem rodziny.

Przyczepki rowerowe, jakie wyróżniamy rodzaje

Przyczepki dziecięce – wśród nich są modele dwu- i jedno kołowe. Przeznaczone dla rodzeństwa lub jednego dziecka. Wyróżnia się przyczepki rowerowe zabudowane lub otwarte.

Rodzina na rowerach z przyczepką

Podróż rowerowa całą rodziną - przyczepka to doskonałe rozwiązanie!

Przyczepki bagażowe – tzw. „bagażówki". Te przyczepki rowerowe mają inną konstrukcję niż cargo. Składają się z mocnego stelaża, koła lub dwóch i torby na bagaź.

Przyczepki dla czworonogów – przyczepki rowerowe niewielkich rozmiarów. Przyczepka rowerowa dla psa posiada zadaszenie z otwieranymi oknami. Przyczepka dla psa posiada często zaczepy na smycz oraz maty antypoślizgowe.

Przyczepki rowerowe dla dzieci

Najwięcej modeli przyczepek rowerowych jest przeznaczonych dla najmłodszych podróżników, np. croozer kids. Nie ma chyba nic przyjemniejszego jak wspólny rowerowy wypad za miasto z naszym dzieckiem. Dzięki przyczepkom rowerowym można to robić nawet wtedy, kiedy dziecko nie potrafi jeszcze na dobre chodzić. Jest to również bardzo bezpieczna opcja, dziecko jest osłonięte oraz przypięte, a także znajduje się nisko nad ziemią, nie tak jak w przypadku fotelika.

Co brać pod uwagę przy kupnie przyczepki rowerowej dla dziecka

Amortyzacja: Dzieci potrafią w trakcie wycieczki usnąć. Wtedy kwestia amortyzacji ma kluczowe znaczenie. Producenci przyczepek rowerowych oferują rozwiązania, od prostej nieregulowanej sprężyny, po złożone mechanizmy elastomerowo-piórowe. Gdy jeździmy po wyboistym terenie warto żeby przyczepka była z amortyzacją piórową, regulowaną. Jazda z amortyzatorami jest wygodniejsza i bezpieczniejsza dla dziecka.

Miejsce w przyczepce: W przypadku przyczepki rowerowej dla dziecka bardzo ważne jest by było w niej dużo miejsca na nogi. Tak by dziecko nie musiało ich podkurczać. Ważne jest też miejsce do przechowywania. Nie powinno ograniczać się do małych kieszonek.

Pozycja siedzenia: Najlepiej, gdy kąt nachylenia oparcia jest regulowany. Wtedy można odchylić siedzisko do pozycji półleżącej i dziecko może w niej spać.

Przyczepka rowerowa - jak wybrać odpowiednią?

Przyczepka rowerowa - rodzina na przejażdzce

System składania: Przyczepka rowerowa dla dzieci musi się łatwo składać i po złożeniu zajmować niewiele miejsca.

Pasy i zagłówki: Dobrą przyczepkę rowerową można poznać po solidnych dużych zapięciach od pasów. Również tapicerka zastosowana w zagłówkach i na siedzeniu powinna być miękka i wygodna.

Przyczepki rowerowe dla dzieci, rodzaje

Przyczepka rowerowa jednoosobowa: Tego typu przyczepki rowerowe dla dzieci mieszczą się w każdym bagażniku.

Przyczepka rowerowa dwuosobowa: Przeznaczona dla dwójki dzieci.

Przyczepka rowerowa jednokołowa: tego typu przyczepki rowerowe dla dzieci są przydatne szczególnie wtedy, kiedy jeździmy dosyć dużo w górach, czy wąskimi leśnymi ścieżkami. Wielu klientów wyjątkowo dobrze ocenia przyczepkę Burley Encore X

Przyczepka rowerowa dwuosobowa

Jak przewieźć bliźniaki na rowerze? Mamy sposób! Przyczepka rowerowa dla bliźniaków

Hole rowerowe

Ciekawą alternatywa dla przyczepek, są hole rowerowe, dzięki którym dziecko porusza się na własnym rowerze, ale przymocowanym do roweru dorosłego pod którego jest opieką.

Hol rowerowy ma ten plus, że dziecko ma poczucie sprawczości i odczucia bliskie realnej jeździe na rowerze

Hol do ciągnięcia roweru dziecięcego Follow Me

Uczy to wzorców ruchowych i ułatwi późniejsze rozpoczęcie przygody rowerowej naszemu dziecku. Jazda z holem rowerowym będzie też lżejsza dla rodzica, ponieważ cała konstrukcja jest lżejsza i mniej skomplikowana niż przyczepka.

Hol rowerowy w pozycji złożonej

Hol rowerowy jest wyśmienitym rozwiązaniem na dłuższą wyprawę z małym dzieckiem, które może wymagać pomocy w końcowej fazie rowerowej podróży, bo zawsze może być złożony

Podsumowując, zarówno hole jak i przyczepki rowerowe mają jedna cechę spólną, wszystkie znacząco zwiększają użyteczność naszych rowerów i powodują, że możemy spędzać na nich jeszcze więcej czasu z bliskimi.