Rozmiary ram rowerowych czyli rozmiarówka rowerów
- 4 sty 2023
Jaki rozmiar ramy dobrać? Czy mój rower jest w dobrym rozmiarze? Jak być pewnym, że kupimy rozmiar w odpowiednim rozmiarze. Każdy z użytkowników dwóch kółek albo już zadawał sobie te pytania, albo wcześniej czy później je sobie zada. W poniższym artykule postaramy się rozwiać Wasze wątpliwości co do wyboru rozmiaru i ułatwić zrozumienie tego, nie tak oczywistego zagadanienia.
Rozmiary ram rowerowych
Rozmiary ram rowerowych podawane są najczęściej na dwa sposoby. Jest to rozmiar nominalny, np S, M, L, XL, podobnie jak ma to miejsce przy odzieży. Drugi ze sposobów podawania rozmiaru ramy to jej wielkość podawana w calach. Przy większości rowerów będzie to tzw długość rury podsiodłowej, mierzona od środka suportu do jej końca. Na rysunku oznaczona literką "A"
Dla rowerów szosowych rozmiar w calach podaje się jako tzw "efektywna długość górnej rury", wartość "C" na rysunku.
Kluczowe 4 wymiary geometrii roweru to:
A - rura podsiodłowa
D - wysokość główki ramy
M - przekrok
C - efektywna długość górnej rury
A - rura podsiodłowa, zwana tzw podsiodłówką stanowi podstawową miarę większości rowerów. Nie może być za krótka, bo wtedy sztyca podsiodłowa wystawałaby za bardzo i groziłoby to jej złamaniem lub wręcz uszkodzeniem ramy, o uzytkowniku nie wspominając. Rura podsiodłowa nie może być też za długa, skutkowałoby to bowiem zbyt wysokim przekrokiem i problemami z wsiadaniem na rower czy podczas postojów, na przykład na światłach.
B - kąt rury podsiodłowej stanowi parametr, który determinuje "agresywność" w pedałowaniu. Zazwyczaj wyższe wartości, czyli bardziej pionowe rury spotkamy w rowerach sportowych, natomiast niższe kąty w rowerach turystycznych i miejskich. W tych ostatnich kąt potrafi byc bardzo mały, co powoduje że przy odpowiedniej wysokości siodła po zdjęciu nogi z pedałów możemy ją postawić bardziej płasko (jest po prostu bliżej ziemi).
C - efektywna długość górnej rury to miara używana głównie w rowerach wyścigowych, a w szczególności szosowych czy przełajowych. Przeciętni zjadacze chleba nie muszą się nią zbytnio przejmować.
D - wysokość główki ramy determinuje na ile będziesz pochylony na rowerze. Modele z bardziej agresywną geometrią będą miały niższe główki, natomiast te turystyczne charakteryzują się długimi główkami, co skutkuje w wyżej osadzonej kierownicy i bardziej wyprostowanej pozycji.
E - kąt widelca, im jest stomszy, tym rower bardziej sterowny.
F - offset
G - wyprzedzenie widelca
H - baza kół, im dłuższa tym stabilniejszy jest nasz rower
I - długość tylnich widełek
L - tzw "reach"
M - przekrok, czyli wysokość ramy w miejscu gdzie schodzimy z roweru "przed siodło" liczona od ziemi. W zasadzie mało istotna przy rowerach turystycznych i szosowych. Ma natomiast olbrzymie znaczenie przy rowerach górskich gdzie nierzadko musimy zeskoczyć z roweru i niski przekrok jest niezbędny. Dlatego właśnie zawodnicze rowery górskie maja bardzo niskie przekroki i bardzo długie rury podsiodłowe.
N - szerokość kierownicy
O - długość mostka
P - długość korb
Rozmiarówka rowerów
Podstawowym parametrem przy wyborze odpowiedniego rozmiaru ramy jest nasz wzrost. Jest w miarę oczywiste że wyższe osoby będą potrzebowały wiekszej ramy niż te "wzrostem niegrzeszące" ;). Każda rama w zależności od rozmiaru ma mniejsze lub większe wymiary, co ważne, praktycznie wszystkich rurek. Także nie tylko rośnie jeden wymiar, ale zazwyczaj wiele z nich, niekoniecznie w proporcjonalny sposób. Stąd właśnie wrażenie, że niektóre są "opadające" a inne bardziej "rozwarte". Zazwyczaj te różnice wynikają jedynie z rozmiaru danej ramy, a nie geometrii konkretnego modelu. Nie uświadczymy więc "opadającej ramy w rozmiarze XXXL, ani "rozwartej" w rozmiarze XXXS.
Giant rozmiary ram
Giant podobnie jak większość wiodących producentów ma szeroką gamę wyśmienitych geometrii do wyboru w rozmiarach od XXXS do XXXL. Na stronie każdego z produktów można się również zapoznać z sugerowaną "rozmiarówką".
Mam nadzieję, że ten artykuł nieco przybliżył Wam zagadnienie wyboru odpowiedniego rozmiaru ramy rowerowej. W kolejnym artykule skupimy się na najtrudniejszej sztuce jaką jest dobór rozmiaru roweru szosowego, bo tam tak naprawdę jest to najtrudniejsze i ew błąd może być trudny do skompensowania jakimikolwiek modyfikacjami.