Waluta

Jaki rower wybrać?

Rowery z pełnym zawieszeniem

Gama rowerów rośnie z dnia na dzień. Niektóre są nowinkami, inna jak rowery z pełnym zawieszeniem są z nami w zasadzie od początku historii rowerów górskich. Przyjrzymy sie więc dzisiaj popularnym "fullom", ich zaletom i wadom.

Rowery full suspension czyli rowery z pełnym zawieszeniem

Rower full suspension, popularny full, to marzenie większości riderów dla których rower to coś więcej niż środek transportu lub sposób na spędzenie wolnego czasu w weekend. Większość z nas zaczynała swoją przygodę na rowerze MTB - popularnym góralu. Takich rowerów na ścieżkach jest zdecydowana większość ze względu na swoją uniwersalność. Coraz większą popularność zdobywają rowery trekingowe i krossowe. Zwolennicy rowerów górskich często wspominają, że marzą o rowerze full suspension - podkategorii MTB. Skąd to się bierze? Czy warto zrealizować to dość drogie marzenie?

Rowery full - charakterystyka

Rower full suspension to rower posiadający amortyzator z przodu oraz damper z tyłu. Dzięki temu drugiemu konstrukcja ramy jest zupełnie inna niż w "sztywniaku". Rama składa się z głównego trójkąta (przednia część) i wahacza. W zależności od zastosowania roweru full suspension stosuje się różnej długości skok amortyzatorów. Do jazdy XC zaczynamy od ok. 100 mm skoku, przechodząc do bardziej ekstremalnych form kolarstwa rośnie długość skoku amortyzatora (nawet do ok. 200 mm)

rower-trailowy-giant-trance-x-full-suspension

Kultowy GIANT TRANCE X2 2021 to wyjątkowy rower trailowy ze zmienną geometrią, dzięki technologii "flip chip"

Pełne zawieszenie – do czego jest potrzebne?

Pierwsze skojarzenie to komfort. Rzeczywiście, komfort jazdy jest dużo wyższy niż w rowerze hardtail, a więc rowerze z niepełnym zawieszeniem. Według mnie najważniejszym jest dużo lepsza trakcja roweru, przyczepność i lepsze prowadzenie.

Rower full podczas jazdy cały czas pracuje pod użytkownikiem, dzięki czemu koło praktycznie ciągle ma styczność z podłożem. Podczas jazdy po korzeniach na rowerze o sztywnej ramie tylne koło podskakuje, przez co przy braku styczności z podłożem niemożliwym jest np. dohamowanie.

Rowery full posiadają damper, który niweluje nierówności terenu, dzięki czemu koło ma stałą przyczepność. Wielu użytkowników rowerów hardtail twierdzi, że energia z naszych mięśni, która powinna trafiać w pedały marnowana jest na "pompowanie" dampera. Dzięki pracy inżynierów efekt ten został zminimalizowany poprzez zmianę konstrukcji ram, ilość osi obrotu czy nawet konstrukcji dampera (pro pedal system).

Wiekszość rowerów Giant z pełnym zawieszeniem posiada opatentowaną technologię Maestro będącą swoistym niedoścignionym wzorem w produkcji wydajnych rowerów z pełnym zawieszeniem. 

Giant Reign, dzięki swojej niezawodności zwany często "Passatem Enduro"

rower-enduro-giant-reign-1-full-suspenison-czarny

Rowery full – same plusy

Istotnym podczas przygotowania roweru full suspension do jazdy jest ustawienie właściwego ciśnienia w amortyzatorach i w zależności gdzie i jak będziemy jeździć maksymalnego ugięcia (SAG). Współczesne rowery full posiadają możliwość pełnego zablokowania zawieszenia dzięki manetce przy amortyzatorze, lub specjalnie umiejscowionej dźwigni na kierownicy. Jest to niezbędne przy podjazdach, kiedy często stajemy na pedałach.

Jednym z argumentem za użytkowaniem roweru full jest dużo lepsze prowadzenie roweru. Poza wspomnianą przyczepnością warto podkreślić, że dzięki pracy dampera łatwiej zapanować nad rowerem w terenie przy dużych prędkościach. Rowery full nie podskakują na korzeniach tak jak sztywniaki, łatwiej się je prowadzi. Dodatkowo jeżdżąc w terenie o dużej ilości zakrętów rower full można docisnąć na końcu wirażu, dzięki czemu szybciej wyjdzie z zakrętu i łatwiej będzie przejść do następnego wirażu (trochę jak przy jeździe na nartach carvingowych - dla wtajemniczonych).

kross-moon-czerwony-rower-enduro-full-suspension

KROSS MOON 3.0 (2021) - rower super enduro polskiej konstrukcji

Rower full suspension wart jest wydania większych pieniędzy

Korzystam z fulla i nie wyobrażam sobie powrotu do roweru na zwykłej ramie. Rower full oferuje dużo więcej, niweluje nierówności terenu, wybacza błędy ridera, dużo lepiej się prowadzi, a przy właściwej konfiguracji roweru można osiągnąć parametry sztywniaka poprzez blokadę skoku. 

Oferta na rynku jest bardzo szeroka. Ciężko znaleźć producenta, ograniczającego się jedynie do rowerów z jednym amortyzatorem. Obserwując trendy rynku rowerowego widać intensywny rozwój tej kategorii rowerów.

Rowery Enduro i Allmountain. Fulle w pełnej krasie.

Rowery, rowerki, sztywne i amortyzowane, z kołami 27,5" czy 29"? Możliwości i warianty do wyboru wydaja sie nieograniczone, a od opisywania różnic między nimi niejednemu autorowi pękła głowa. Dzisiaj postaramy sie wyjaśnić jaka jest zasadnicza różnica między rowerami Enduro i Allmountain.

Enduro i Allmountain, czyli MTB z podwyższonym poziomem adrenaliny.

Rower MTB to bardzo szeroka grupa rowerów. Tego typu rower nazywany jest potocznie rowerem górskim. Wśród rowerów MTB znajdują się te na sztywnej ramie oraz te na pełnym zawieszeniu o różnorodnym zastosowaniu. Rodzaj roweru MTB zależy przede wszystkim od tego gdzie rower MTB będzie używany oraz czego od niego oczekuje jego użytkownik.

Użytkownik zamieszkujący tereny środkowej i północnej Polski, gdzie występują tereny głównie nizinne będzie miał inne wymaga w stosunku do roweru aniżeli osoba mieszkająca na południu kraju, gdzie występują raczej tereny wyżynne i górskie. Skupmy się na rowerach stworzonych głównie do wyjazdów górskich, dzięki którym można przemieszczać się po trudnych, często nieprzetartych szlakach. Do takich rowerów na pewno należą rowery Enduro i All mountain. Łatwo pomylić te dwie kategorie.

Rower Enduro - Rower All mountain - podobieństwa

Rower Enduro i rower All mountain posiadają pełne zawieszenie. Rowery All mountain występują również ze sztywną ramą. Oba typy rowerów mają dość szerokie opony. Rozmiary kół w dzisiejszych modelach rowerów Enduro i All mountain są dostępne w rozmiarach 27 i 29 cali ( większość producentów skłania się w kierunku 29 cali).

Rower Enduro Giant Reign 2  VS  rower All Mountain Giant Trance 29 2 - porównanie

Obydwa modele kosztują w granicach 12 tys. złotych. Nowy rower Enduro do 5000 zł, czy rower All mountain do 5000 zł, są praktycznie nie do kupienia.

giant-reign-2-rower-enduro-męski

Rower Enduro, Giant Reign 2 wyposażony jest w ramę aluminiową o skoku 160mm i amortyzator przedni - 170mm.

Rower Enduro, Giant Reign 2 wyposażony jest w ramę aluminiową o skoku 160mm i amortyzator przedni - 170mm. Wyposażono go w potężne koła - 27,5 z szerokością opony 2,5 cala. Szerokość obręczy to 30mm, praktycznie jak w motocyklu.

Koła z ramą i widelcem połączone są sztywnymi osiami z systemem boost (poszerzony rozstaw). Rower Enduro Giant Reign 2 napędzany jest osprzętem Sram o przełożeniach 1x12. Występuje tutaj regulowana sztyca podsiodłowa, która przy podjazdach jest wysunięta. Zbliżając się do zjazdu nie ma potrzeby zatrzymywania się i obniżania siodła zapięciem podsiodłowym. Do tego służy zamontowana na kierownicy manetka, dzięki której sztyca skróci się pod ciężarem naszego ciała.

Warto wspomnieć o geometrii ramy, gdzie kąt główki jest dość płaski (64,5 stopnia), dzięki czemu rower jest stabilny przy dużych prędkościach. Słabsza zwrotność wynikająca z geometrii niwelowana jest mniejszym - 27,5 calowym kołem, dzięki któremu łatwiej można pokonywać wiraże. Pisząc o rowerach Enduro, nie możemy zapomnieć o kasku enduro na rower.

Rower Giant Trance. Geometria ramy jest zdecydowanie agresywniejsza niż rowerze Enduro

giant-trance-2-rower-all-mountain-meski

Rower All mountain, Giant Trance 29 2. Wyposażono go w ramę aluminiową o skoku 115mm i amortyzator przedni 130mm. Rower All mountain, Giant Trance 29 2 posiada koła - 29" o szerokości opony 2,3 cala (obręcz 25mm szerokości - zdecydowanie węższe niż w rowerze Enduro, Giant Reign 2).

W rowerze występują sztywne osie z systemem boost. Wyposażony jest w Shimano SLX 1x12, i podobnie jak w rowerze Enduro Giant Reign 2, regulowaną sztycę. Geometria ramy jest zdecydowanie agresywniejsza niż rowerze Enduro Giant Reign 2 - 66,5 stopnia. Dzięki temu rower All mountain Giant Trance 29 2 jest zwrotniejszy, łatwiej pokonuje się nim wiraże i ciasne zakręty, pomimo dużego, 29-calowego koła.

Kiedyś, gdy na rynku pojawiały się pierwsze rowery z dużym kołem, bolączką była ich bardzo słaba zwrotność. Rower dobrze jechał na wprost, jednak manewrowanie pozostawiało wiele do życzenia. Dzięki opracowaniu właściwych kątów natarcia amortyzatora przedniego na podłoże, rowery pomimo wielkich kół są zwrotne i świetnie się prowadzą. Rowery All mountain, zwane również trailami występują także w konfiguracji ze sztywną ramą. Popularnymi przykładami takich ścieżkowców są Kross Dust oraz Giant Fathom. Tego typu rower jest automatycznie znacznie tańszy, lżejszy i sztywniejszy.

Rower Enduro Giant Reign 2 i rower All mountain. Giant Trance 29 2 - różnice

Różnicw w przypadku roweru Enduro Giant Reign 2 i roweru All mountain. Giant Trance 29 2 jest sporo. Po pierwsze rama o różnych skokach i innej geometrii, amortyzatory przednie o dużej różnicy ugięcia.

Często też inne rozmiary kół, jednak bywa, że w rowerach enduro producent instaluje koła 29" (Kross Moon, Specialized Enduro Comp).

Rower Enduro Giant Reign 2 świetnie będzie zachowywał się na wyznaczonych szlakach enduro, które mają urozmaicone zjazdy. Można na nim skakać, wykonywać w powietrzu ewolucje (porównując z DH jest dużo lżejszy). Można też na nim podjechać, jednak będzie to na pewno większy wysiłek niż w rowerze All mountain Giant Trance 29 2. Dzięki jego geometrii, podjazdy nie będą już nieosiągalne, a przy zjeździe rower nieźle sobie poradzi.

Rower All Mountain może sprawdzić się na terenach nizinnych podczas wypadów poza miasto do lasu. Rower Enduro raczej nie sprawdzi się na płaskim terenie.